איך יודעים אם הטורבו ברכב לא תקין או שבור

Share on facebook
לשתף בפייס
Share on twitter
לצייץ
Share on linkedin
לפרגן בלינקדאין
Share on whatsapp
לשלוח בוואטספ

כשהטורבו כבר לא שורק – איך יודעים שהוא גומר את הסיפור?

הקטן הזה לא על כל הראש, אבל חזק

בואו נדבר רגע על חלק קטן שבשקט-בשקט עושה מהפכה במכונית שלכם: הטורבו. הוא לא נראה מפוצץ במיוחד, לא נוצץ כמו ג’אנטים נוצצים ולא מרעיש באופן מפחיד – אבל הוא זה שמכניס אקשן למנוע, חוסך לכם דלק (לפעמים), ומייצר תחושת עוצמה בנסיעה כאילו אתם בסרטון פרסומת של מרצדס.
אבל גם לגיבורי העל של המנוע יש תאריך תפוגה. איך יודעים שהטורבו כבר לא בשיאו? מתי צריך לדאוג ומתי פשוט צריך להנמיך ציפיות?

6 סימנים ששווה להתחיל לחשוש (או לפחות לבדוק)

לפעמים הוא עושה קצת רעשים, לפעמים הרכב מרגיש עייף. לא כל קרקוש אומר שהטורבו גוסס, אבל יש כמה תמרורים שאי אפשר (ואסור) להתעלם מהם.

  • ירידה חדה בביצועים: פתאום הרכב מרגיש כמו מיקסר שמישהו שכח להכניס לו סוללות? יכול להיות שהטורבו לא דוחף כמו שצריך.
  • עשן מוזר מהאגזוז: כחול, לבן, אפור? אם המכונית התחילה להוציא עשן שנראה כאילו היא מנסה לצאת למסיבת פורים – תבדקו את הטורבו.
  • רעשים "חלליים": שריקות חזקות, חריקות או "וווווו" שלא היו קודם? לפעמים הטורבו בעצם צורח עליכם "תעזרו לי!".
  • איבוד שמן מפתיע: אם שמן נעלם בקצב של פופקורן באולם קולנוע – יכול להיות שהוא בורח מהטורבו דרך אטמים עייפים.
  • צריכת דלק מוגזמת: כן, גם טורבו גוסס משתגע עם הכרטיס אשראי בתחנה. לא נעים בכלל.
  • נורת מנוע נדלקת בלי היגיון: וזה בדיוק הרגע שבו גם המחשב של הרכב אומר "הלו, משהו פה חריג".

הטורבו, בקצרה: 5 שניות של הבנה

בלי להיכנס לשיעור בפיזיקה, הטורבו הוא מערכת שמשתמשת בגזי פליטה שנפלטים מהמנוע כדי לדחוס יותר אוויר לתוך הצילינדרים – וזה, ילדים, מה שמייצר עוד כוח. תחשבו עליו כמו בלון הליום שמזריק אנרגיה לכל העסק.

אבל למה הוא בכלל מתקלקל?

החיים שלו לא קלים. הוא סובב במהירות של עשרות ומאות אלפי סיבובים לדקה (!), תחת חום מוגזם ולפעמים בתוך מנועים שעוברים חיים קשים. כשלא מחליפים שמן בזמן, כשהאוויר שמגיע אליו מלוכלך או כשמישהו ממש לחץ עליו חזק מדי במעלה הכרמל – לפעמים הוא פשוט מתעייף.

אז איך בכל זאת יודעים שזה זה? שאלות נפוצות על מוות טורבואי:

  • האם כל שריקה אומרת שהלך הטורבו? לא. לפעמים זה צינור, או חיבור רופף. אבל אם הצליל חזק ומגיע רק תחת מאמץ – כדאי לבדוק.
  • התנעה איטית בבוקר? זה קשור? לרוב לא. בעיות בהתנעה הן בדרך כלל חשמליות או הקשורות למערכת הדלק. אבל אין כמו בדיקה טובה כדי לשלול.
  • האם טורבו תקול יקפיץ את נורת ה-Check Engine? מאוד יכול להיות שכן, בעיקר אם יש בעיית לחץ אוויר או זליגת שמן.
  • למה פתאום אני צורך יותר דלק? כי המנוע מנסה לפצות על חוסר הכוח. זה קצת כמו לרוץ בעלייה עם תרמיל בלי לדעת למה כבד לך פתאום.
  • האם נסיעה עם טורבו מקולקל תגרום נזק נוסף? תלוי. אם ממשיכים לנסוע בלי לטפל, יכול להיגרם נזק למנוע עצמו – במיוחד אם מזינים אותו בשמן מזוהם.

קצת ציניות, אבל ברצינות – מה עושים כשיש חשש?

1. אל תחכה – לדחות בדיקת טורבו זה כמו להתעלם מכאב שיניים. זה לא נעלם, זה רק נהיה יקר יותר.
2. גש למוסך שמבין טורבואים – לא כל מוסכניק הוא גורו טורבו. כאלה יש, וכן, הם שווים כל שקל.
3. דרוש בדיקה מקיפה – לא כל ריח שמן משמעו טרגדיה. לפעמים זה רק אטם, לפעמים פילטר. רק בדיקה תגיד בוודאות.
4. חפש חלקים מקוריים או משופצים ברמה גבוהה – החלפת טורבו זה ניתוח קטן אבל חשוב. אין טעם לחסוך בעדינות.

איך למנוע שוב את הסיפור הזה? כמה עצות שממש כדאי להדפיס על ההגה

  • תחליף שמן בזמן – שמן מזוהם שוחק את הטורבו כמו נייר זכוכית על ג'ינס.
  • אל תתעלל במנוע קר – תן לטורבו כמה דקות להתעורר בבוקר כמו בן אדם.
  • תן לו לנוח אחרי עומס – אחרי נסיעה מהירה, אל תכבה ישר את הרכב. תן לו לדשדש כחצי דקה.
  • תשמור על פילטר אוויר נקי – פילטר סתום משאיר את הטורבו בלי נשימה.

הטורבו מתעייף, אבל אפשר להחזיר לו את הניצוץ

טורבו אולי נשמע מרתיע, אבל זה לא סוף העולם. עם קצת תשומת לב והרבה סקרנות בריאה, אפשר להרגיש כשהוא נכנע – ולקחת את הרכב לבדיקה בזמן. ברוב המקרים, טיפול נכון ומדויק יחזיר אותו (ואת הרכב) לאנרגיה שמזכירה את הימים הראשונים.

ולכן השורה התחתונה היא: אם נראה לך שמשהו לא עובד כמו שצריך, תסמוך על התחושות שלך. רכב מדבר עם הנהג שלו, והשאלה היא – האם אתה מקשיב?

הזמנת ביובית דילוג לתוכן