הדרך המפתיעה והיעילה להוריד רכב מהכביש בלי טסט – ויש דרך חוקית לגמרי לעשות את זה
מה קורה כשיש לך רכב בלי טסט ואתה לא מתכנן לחזור לרחוב איתו?
בוא נבהיר את זה כבר בהתחלה: לא – אין צורך להחנות אותו בחניון עזוב ולשכוח שהוא קיים. ויש גם פתרון שהוא לגמרי חוקי, בלי להתחבא, בלי קנסות ובלי אישורי סבתא. אם יש לך רכב שהפך לאורח קבע בחניית הבניין, או כזה שפשוט המנוע שלו כבר לא רואה מוסך – ייתכן שהגיע הזמן לשקול להוריד אותו מהכביש בצורה רשמית ונקייה.
למה בכלל להוריד את הרכב מהכביש? הנה 5 סיבות
לפני שנצלול למה ואיך, נחדד רגע: "להוריד את הרכב מהכביש" זה לא מושג רומנטי, אלא תהליך אמיתי מול משרד הרישוי, שיכול לחסוך לך הרבה כאב ראש (ולא מעט כסף).
- ביטוח חובה? יותר לא חובתך. אין טסט – אין צורך לקנות ביטוח, שזה חיסכון של מאות שקלים בשנה.
- אגרת רישוי? פטור! אם הרכב מוצהר כאינו בשימוש, אתה לא מחויב לשלם.
- אין תכניות לתקן אותו? אין סיבה לשלם עליו.
- רכב ישן שעבר זמנו? לא כדאי להיתפס בלי טסט.
- רכב שמחכה למכירה או גריטה? אפשר להקפיא בינתיים.
רגע, אבל… מה זה בדיוק "להוריד מהכביש"?
המונח הרשמי הוא "הפקדת רישיון רכב" – תהליך שאומר בשפה פשוטה: הרכב הזה כרגע לא אמור לזוז. לא בפקקים, לא בכבישים, ולא אפילו לשכונה ליד.
3 שלבים פשוטים בדרך להפיכת הרכב לחפץ נייח חוקי
רוצה לדעת איך לעשות את זה? לא צריך עכשיו לפתוח תיק בלשכת עורכי דין. זה הרבה יותר פשוט ממה שנדמה:
1. ממלאים טופס ייעודי
הטופס שכל בעל רכב צריך להכיר הוא "בקשת הפקדת רישיון רכב". אפשר להוריד אותו באתר משרד התחבורה או למלא במקום באחד מסניפי רישוי.
2. מציגים תעודת זהות ומסמכים
כמו תמיד – אי אפשר בלי תעודת זהות. אם אתה לא הבעלים הרשום, תצטרך אישור מתאים או ייפוי כוח.
3. מגישים – וזהו!
הפקיד יקבל את הבקשה, ישלול את רישיון הרכב בפועל, ואתה תקבל תעודה רשמית שהרכב הופקד. פשוט, לא?
אבל… מה קורה אם רוצים להחזיר את הרכב לכביש?
זו שאלה ששווה לשאול – כדי לא להיתקע עם רכב מופקד בלי לדעת שזה לא סופי.
הבשורות הטובות
- אפשר להחזיר את הרכב לרחוב בכל שלב.
- צריך רק לעבור טסט מחדש – בדיוק כמו רכב רגיל.
- מעדכן ביטוח, מוציא אישור הפסקת הפקדה – וזהו!
והנקודה שכולם מפספסים
אם הרכב הופקד ליותר משנה – תצטרך גם אישור מוסך לבדיקת בלמים, מערכת היגוי ובולם זעזועים. כלומר – ככל שמחכים יותר, יש קצת יותר בירוקרטיה.
תוהה? שואל? הנה כמה תשובות שמיישרות קו
- מה קורה אם נוסעים עם רכב שהופקד?
זה אסור בהחלט. מדובר בעבירה פלילית שיכולה להוביל לשלילה, קנס או גרירה. - אפשר להפקיד רכב פעמיים?
כן, זו לא התחייבות לכל החיים. הפקדת – החזרת – שוב הפקדת, הכל מותר. - מה לגבי ביטוח בזמן ההפקדה?
לא חייבים, כי ממילא אסור לנהוג. אבל אם הוא חונה במקום פגיע (כמו ברחוב ראשי) – אולי שווה ביטוח צד ג'. - והאגרה ששילמתי כבר? נשרה לטמיון?
בהפקדה של חודשיים רצופים ומעלה – מקבלים החזר יחסי. לא שווה להחמיץ. - כמה זמן אפשר להשאיר אותו מופקד?
עד 3 שנים. אח"כ משרד הרישוי עשוי להחיל עליו הליך גריטה אוטומטי.
אז מתי הכי נכון לעשות את זה?
קל לשים לב מתי כדאי להיפרד זמנית מהרכב:
- כשיש לך רכב נוסף ואת הישן אתה כמעט לא מזיז
- אם הרכב זקוק לטיפולים יקרים ואתה בודק חלופות
- אם אתה טס לחו"ל לכמה חודשים או יוצא לשירות ממושך
היתרון הפסיכולוגי (שלא מדברים עליו)
הרבה אנשים נשארים עם רכבים לא שמישים כי הם חושבים "אולי בכל זאת אחזור להשתמש בו יום אחד". ברגע שמפקידים את הרכב – סוגרים את הסיפור באופן שמוריד גם מהראש וגם מהכיס.
הרגשה של סגירת מעגל
במקום שהרכב יעלה אבק ולהוצאות לא נגמרות, הפעולה הזו יוצרת תחושת הקלה: "עשיתי סדר. טיפלתי בזה".
בשורה התחתונה – גם לרכב יש פסק זמן
לא כל רכב שנשאר בלי טסט צריך להיגרר. לא כל שינוי הוא סופי. המדינה מאפשרת מסלול אמצע – "שב בבית, יקירי, ניפגש שוב כשאתה מוכן". זה חכם, חוקי, וחוסך הרבה כאבי ראש. אז בפעם הבאה שאתה מסתכל על הרכב בחניון וחושב "מה לעזאזל אני עושה איתך?" – ייתכן שהתשובה פשוטה מתמיד.