ברוכים הבאים ל-PlumbMaster, פורטל הרכב המוביל בישראל. היום אנחנו צוללים לעומק של אחד מרכבי הפנאי-פרימיום הפופולריים ביותר, שמצליח לשלב בהצלחה בין שימושיות משפחתית, סטטוס יוקרתי ודינמיות נהיגה ששמורה בדרך כלל למכוניות נמוכות יותר.
אנחנו מדברים על ה-ב.מ.וו X3. BMW X3 בשמה המלא והרשמי. רכב שטח יוקרתי (SUV) בגודל בינוני, שהפך לאורך השנים לעמוד תווך משמעותי בהיצע הדגמים של היצרן הבווארי.
ה-X3 ממוקם בקטגוריה תחרותית במיוחד. קטגוריית רכבי הפנאי היוקרתיים. הוא מתמודד ראש בראש מול שמות גדולים אחרים. שמות כמו אודי Q5, מרצדס בנץ GLC, וולוו XC60, ולעיתים גם לקסוס NX. כל אחד מהם עם נקודות החוזק הייחודיות לו. אבל ה-X3 תמיד התבלט בזכות הדינמיות המפורסמת של ב.מ.וו. הוא מכוון לקהל יעד שמחפש בדיוק את השילוב הזה. שילוב של יוקרה, פרקטיות וריגוש מאחורי ההגה.
בסקירה המקיפה הזו, נפרק את ה-X3 לגורמים. נבחן את העיצוב שלו מבחוץ ומבפנים. נצלול לטכנולוגיה ולאבזור שהוא מציע. ננתח את הביצועים ויחידות ההנעה הרלוונטיות לשוק הישראלי. נדבר על נוחות הנסיעה והתנהגות הכביש שלו. נצלול עמוק לנושא הבטיחות. וכמובן, נדבר על הנתון שהכי מעניין את הישראלי הממוצע – כמה עולה הרכב. נסקור את רמות הגימור והמחירים בישראל. נציג יתרונות וחסרונות מנומקים. ולבסוף, ניתן פסק דין. נענה על השאלה הבוערת – האם כדאי לקנות ב.מ.וו X3.
בואו נתחיל.
עיצוב חיצוני
הב.מ.וו X3 הנוכחי (שנמצא איתנו כבר כמה שנים ועבר מתיחת פנים באמצע החיים) הוא רכב שטח שנראה… ובכן, כמו ב.מ.וו. והכוונה היא לא במובן הרע. אלא במובן הבשל, המוכר והאלגנטי. ב.מ.וו נוהגת ללכת על עיצובים אבולוציוניים ולא רבולוציוניים. וה-X3 הוא דוגמה מצוינת לכך. הוא נראה סולידי, שרירי ומודרני. אבל לא יסובב ראשים כמו אקזוטיקה איטלקית. וזה בסדר גמור. כי קהל היעד של ה-X3 מחפש בדיוק את הנוכחות הזו. נוכחות יוקרתית ומכובדת, אבל לא צעקנית מדי.
בחזית, גריל הכליות המפורסם של ב.מ.וו ממשיך לגדול מדור לדור. ב-X3 הוא גדול ודומיננטי. הוא משתלב היטב עם פנסי ה-LED המלוכסנים והחדים. בדרך כלל, פנסים אלה כוללים גם תאורת יום ייחודית לב.מ.וו. יש גרסאות שמגיעות עם פנסי לייזר אדפטיביים ויקרים יותר. קו המכסה מנוע משתפל מטה. ונותן לחזית מראה "כרישי" קצת. הפגוש הקדמי משתנה בהתאם לרמת הגימור. לרוב, בגרסאות M Sport הפגוש אגרסיבי יותר. הוא כולל כונסי אוויר גדולים יותר למראה ספורטיבי. וברמות הגימור הרגילות (כמו X Line או Luxury Line) הוא שומר על מראה אלגנטי ופחות דרמטי.
מהצד, ה-X3 מציג צללית קלאסית של SUV יוקרתי. קו המותניים עולה קלות לאחור. בתי הגלגלים תפוחים. זה מדגיש את המראה השרירי. קו הגג משתפל קלות. אבל לא בצורה דרמטית כמו בגרסאות קופה (X4, X6). יש פה שמירה על פרקטיות ומרווח פנים. יש גם אלמנט עיצובי מוכר של ב.מ.וו. ה"עיקול הופמייסטר" (Hofmeister kink) בחלון האחורי. זה פרט קטן אבל הוא חלק מהזהות של ב.מ.וו. מגוון חישוקי הגלגלים גדול. הם נעים בדרך כלל בין 18 ל-21 אינץ'. העיצוב שלהם משתנה בין רמות הגימור. החישוקים הגדולים יותר (19 אינץ' ומעלה) בהחלט משדרגים את המראה. אבל יכולים לפגוע מעט בנוחות הנסיעה. מומלץ לשקול את גודל החישוק בהתאם לסדרי העדיפויות.
החלק האחורי של ה-X3 מעוצב בצורה נקייה ומודרנית. פנסי ה-LED האחוריים בצורת L מוכרת. הם נראים טוב במיוחד בלילה. יש כיתוב X3 בולט על דלת תא המטען. ומתחתיו סימון הדגם (למשל, sDrive18i, xDrive20i, M40i, xDrive30e). הפגוש האחורי גם הוא שונה בין רמות הגימור. בגרסאות M Sport הוא כולל דיפיוזר אחורי מדומה ופתחי מפלט גדולים יותר (גם אם לא כולם אמיתיים). בגדול, העיצוב החיצוני של ה-X3 הוא אבולוציה מוצלחת של הדורות הקודמים. הוא נראה יוקרתי, מודרני ושרירי. מתאים למיצוב שלו.
עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח
כשנכנסים לתא הנוסעים של הב.מ.וו X3, מקבלים תחושה מיידית של איכות ויוקרה. ב.מ.וו ידועה באיכות ההרכבה ותא הנוסעים שלה. וה-X3 לא מאכזב כאן. הקונספט העיצובי בפנים נאמן למסורת של ב.מ.וו. הוא ממוקד נהג. פקדי התפעול נוחים להגעה. הנדסת האנוש מעולה ברובה. הכל נמצא איפה שאתם מצפים למצוא אותו. יש שילוב טוב בין מסך מגע גדול לבין פקדים פיזיים חשובים. פקדי בקרת האקלים למשל, נפרדים וקלים לתפעול תוך כדי נהיגה. זה יתרון עצום לעומת מכוניות אחרות שמעבירות הכל למסך המגע. גם בקר ה-iDrive המפורסם בין המושבים תורם לנוחות התפעול. הוא מאפשר לשלוט במערכת המולטימדיה בלי להסיר את העיניים מהכביש לזמן ארוך מדי.
איכות החומרים המורגשת גבוהה מאד בחלקים העליונים והחשופים של הדשבורד ודיפוני הדלתות. תמצאו כאן חומרים רכים ונעימים למגע. ב.מ.וו עושה שימוש מושכל בחומרים שונים. עור, עור סינתטי, פלסטיק איכותי, עץ (או חיפוי דמוי עץ/אלומיניום). רמת הגימור הספציפית שרכשתם תשפיע כמובן על סוג החומרים והשילובים בפנים. ברמות הגימור הגבוהות, כמו Luxury Line או M Sport, תמצאו ריפודי עור משובחים יותר ואפשרויות גימור פנימי עשירות יותר. איכות ההרכבה מצוינת. הכל מרגיש מוצק ומחובר היטב. כמעט ואין צלילי פלסטיק זולים או קרקושים לא נעימים. זה בהחלט תורם לתחושה היוקרתית הכללית.
מושבי הב.מ.וו X3 נוחים ותומכים. במושבים הקדמיים, בדרך כלל יש כיוונון חשמלי מלא. ואפשרויות להתאמת תמיכה לגב התחתון. בגרסאות M Sport, המושבים ספורטיביים יותר. הם כוללים תמיכה צידית משופרת. זה חשוב למי שאוהב לנהוג מהר בפיתולים. אבל גם במושבים הסטנדרטיים, נוחות הנסיעה לאורך זמן טובה מאד. במושב האחורי, המרווח לשניים מבוגרים נוח מאד. מרווח הרגליים טוב. גם מרווח הראש נדיב. אדם שלישי יישב בנוחות סבירה למרחקים קצרים. אבל מנהרת ההינע במרכז (בגרסאות עם הנעה כפולה) עלולה להפריע למרווח הרגליים לנוסע האמצעי. זה משהו שצריך לקחת בחשבון אם אתם מתכננים להסיע באופן קבוע חמישה נוסעים מבוגרים.
מרווח הפנים הכללי טוב לקטגוריה. ה-X3 לא מרגיש צפוף בשום שלב. נהגים ונוסעים בגובה ממוצע ומעלה ירגישו בנוח. הראות החוצה טובה יחסית. קורות A קצת עבות. ועלולות להפריע מעט בסיבובים הדוקים. אבל זה נפוץ ב-SUVs מודרניים. נפח תא המטען עומד על כ-550 ליטר. זה נפח מכובד מאד לקטגוריה. והוא מספיק בהחלט למשפחה טיפוסית. סף ההטענה סביר. צורת התא רבועה ונוחה להעמסה. יש נקודות עיגון. ולרוב גם תא אחסון נסתר מתחת לרצפה. קיפול המושבים האחוריים מגדיל את נפח ההעמסה לכ-1,600 ליטר. זו שימושיות פרקטית חשובה לכל משפחה.
טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה
ב.מ.וו X3 מגיע עם ארסנל טכנולוגי מרשים. כמצופה מרכב פרימיום. גולת הכותרת היא כמובן מערכת המולטימדיה. מערכת ה-iDrive של ב.מ.וו נחשבת לאחת הטובות בתעשייה. ב-X3 הנוכחי, היא מבוססת על מסך מגע גדול. גודלו תלוי ברמת הגימור. בדרך כלל הוא בגודל 10.25 אינץ'. בגרסאות גבוהות יותר או כאופציה הוא יכול להגיע גם ל-12.3 אינץ'. איכות התצוגה פנטסטית. רזולוציה גבוהה. צבעים עשירים. ובהירות מצוינת גם באור שמש ישיר. מהירות התגובה של המסך למגע מהירה. מבנה התפריטים הגיוני ואינטואיטיבי יחסית אחרי תקופת הסתגלות קצרה. מערכת ההפעלה (ב.מ.וו משתמשת בגרסאות שונות של מערכת ה-iDrive שלה) מתעדכנת מעת לעת. והיא תומכת בקישוריות סמארטפונים מלאה. לרוב, תמצאו Apple CarPlay וגם Android Auto. בדרך כלל, הקישוריות היא אלחוטית לחלוטין. זה נוח מאד. פחות כבלים שמסתבכים. יש גם משטח טעינה אלחוטי לטלפון בחלק מרמות הגימור.
לוח המחוונים ב-X3 הוא דיגיטלי לחלוטין. זה סטנדרט בקטגוריה. גודלו בדרך כלל 12.3 אינץ'. גם הוא עם תצוגה חדה וברורה. יש אפשרויות תצוגה מגוונות. תוכלו לבחור איזה מידע יופיע. למשל, נתוני נהיגה, נתוני מולטימדיה, או תצוגת מפה של מערכת הניווט. אפשרויות ההתאמה האישית לא אינסופיות כמו אצל חלק מהמתחרים. אבל התצוגה הקיימת מספקת בהחלט ונעימה לעין. יש גם Head-Up Display (HUD) שמוקרן על השמשה הקדמית בחלק מהגרסאות והוא נוח מאד. הוא מציג מהירות, הוראות ניווט, הגבלת מהירות ועוד. בלי שתצטרכו להוריד את המבט מהכביש.
מערכת השמע הסטנדרטית ב-X3 טובה. מספקת איכות שמע ראויה למכונית פרימיום. אבל למי שמחפש חווית סאונד משודרגת, ב.מ.וו מציעה אופציה למערכת Harman Kardon. זו מערכת עם יותר רמקולים ומגבר איכותי יותר. היא מספקת צליל עשיר, ברור ומפורט יותר. בהחלט שווה את ההשקעה למי שאודיופיל.
באבזור נוחות, הב.מ.וו X3 מגיע עם כל מה שמצופה. בקרת אקלים מפוצלת (לפחות שני אזורים). חימום מושבים קיים ברוב הגרסאות. בחלקן גם אוורור. גג פנורמי נפתח הוא אופציה פופולרית. הוא מכניס הרבה אור לתא הנוסעים. ונותן תחושה אוורירית ונעימה. יש כמובן כניסה והנעה ללא מפתח (Keyless Entry & Go). דלת תא מטען חשמלית. תאורת אווירה פנימית עם אפשרות לבחירת צבעים. בקרת שיוט. וחיישני חניה קדמיים ואחוריים. וברוב המקרים גם מצלמת רוורס. ברמות גימור גבוהות יותר או בחבילות אבזור אופציונליות, ניתן למצוא גם מערכת חניה אוטומטית. ומצלמת 360 מעלות שמקלה מאד על התמרון במקומות צפופים. יש גם טכנולוגיות ייחודיות כמו BMW Digital Key. היא מאפשרת לפתוח ולהניע את הרכב באמצעות הסמארטפון במקום המפתח הפיזי. ויש גם בקרת מחוות בחלק מהגרסאות. היא מאפשרת לשלוט על חלק מהפונקציות (כמו ווליום) באמצעות תנועות ידיים באוויר. גימיק נחמד, אבל לא תמיד הכי נוח או מדויק לשימוש.
ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה
זהו אחד התחומים החזקים ביותר של הב.מ.וו X3. ב.מ.וו בנתה את המוניטין שלה על מנועים מצוינים ודינמיקת נהיגה. וה-X3 יורש את הגנים האלה. בישראל, משווקות בדרך כלל מספר יחידות הנעה. הנפוצות ביותר הן מנועי בנזין וגרסה היברידית פלאג-אין. ייתכנו גם גרסאות דיזל או גרסת ביצועים חזקה.
המנוע הנפוץ ביותר הוא בדרך כלל מנוע הטורבו בנזין בנפח 2.0 ליטר. הוא מגיע בהספקים שונים. גרסת sDrive18i הבסיסית עם 156 כ"ס והנעה אחורית. גרסת xDrive20i עם 184 כ"ס והנעה כפולה. וגרסת xDrive30i החזקה יותר עם 252 כ"ס והנעה כפולה. גם ל-18i וגם ל-20i ביצועים מספקים בהחלט לנהיגה יומיומית. הם מרגישים זריזים וקלילים מספיק בעיר ומחוצה לה. תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש עומדת על כ-8.4 שניות ב-20i. גרסת ה-30i כבר זריזה ממש. עם 0-100 קמ"ש בכ-6.6 שניות. היא מספקת הרבה יותר כוח זמין לתאוצות ביניים ולעקיפות מהירות. זה מנוע שמתאים יותר למי שמחפש גם קצת ריגוש בנהיגה.
גרסת ה-xDrive30e היא היברידית פלאג-אין. היא משלבת מנוע בנזין 2.0 ליטר עם מנוע חשמלי וסוללה. ההספק המשותף עומד על כ-292 כ"ס. וטווח נסיעה חשמלי רשמי (WLTP) של כ-50 ק"מ. גרסה זו מציעה את הטוב משני העולמות. אפשרות לנסיעה שקטה, חלקה וחסכונית בחשמל למרחקים קצרים ובעיר. ואפשרות לביצועים חזקים כשיש צורך. תאוצה 0-100 קמ"ש בגרסה הזו אורכת כ-6.1 שניות. זו גרסה מהירה למדי. למי שנוסע בעיקר בעיר ויכול לטעון את הרכב בבית ובעבודה, זו אופציה אטרקטיבית. היא מאפשרת חיסכון משמעותי בדלק.
לכל הגרסאות האלה, ב.מ.וו משדכת תיבת הילוכים אוטומטית מצוינת. תיבת 8 הילוכים מתוצרת ZF. ה"גיר" הזה הוא פנינה אמיתית. הוא מהיר, חלק, ותמיד יודע לבחור את ההילוך הנכון. הוא תורם מאד לביצועים ולחווית הנהיגה. אין כאן רגע של היסוס. ההילוכים משתלבים במהירות ובדיוק. זה אחד היתרונות הגדולים של ה-X3 בהשוואה למתחרים שמשתמשים לעיתים בתיבות פחות מלוטשות. גם בגרסה ההיברידית, שילוב הכוח ממנוע הבנזין והחשמלי נעשה בצורה חלקה כמעט בלתי מורגשת.
ועכשיו לחלק הפחות משמח מבחינת חלק מהקונים – צריכת דלק. נתוני היצרן (WLTP) אופטימיים תמיד. בגרסאות הבנזין (20i/30i), ב.מ.וו מצהירה על כ-13-14 ק"מ לליטר. במציאות, צריכת דלק ריאלית בנהיגה משולבת בישראל (עם פקקים, מיזוג, ועליות) תהיה גבוהה יותר. לרוב, צפו לכ-9-11 ק"מ לליטר ב-20i. ולכ-8-10 ק"מ לליטר ב-30i. זה נתון סביר לרכב שטח יוקרתי וחזק יחסית. אבל לא מה שיכניס אותו לספר השיאים של החסכון. בגרסת הפלאג-אין (30e), הסיפור שונה. צריכת דלק תלויה מאד בדפוסי הטעינה והנסיעה שלכם. אם אתם נוסעים בעיקר קצר וחשמלי, תגיעו בקלות לנתוני צריכת דלק פנטסטיים. אם אתם נוסעים מרחקים ארוכים בלי לטעון, הרכב יתנהג יותר כמו היברידי רגיל. וצריכת הדלק תהיה דומה לגרסאות הבנזין הרגילות (או אפילו מעט גבוהה יותר בגלל המשקל). חשוב לציין שגם לבעלי רכב חשמלי, חיפוש המונח "צריכת דלק" עדיין נפוץ. למרות שהמונח הנכון הוא "צריכת אנרגיה" (בקילוואט-שעה לק"מ או ל-100 ק"מ). עלות הנסיעה בחשמל נמוכה משמעותית מעלות הנסיעה בבנזין. גם אם צריכת האנרגיה החשמלית לא תמיד נמוכה מספרית בהשוואה לדלק.
טעינה (לרכב פלאג-אין/חשמלי)
סעיף זה רלוונטי במיוחד לגרסת ה-xDrive30e ההיברידית פלאג-אין. טעינת רכב פלאג-אין שונה מטעינת רכב חשמלי מלא (כמו הב.מ.וו iX3, שהוא גרסה חשמלית של ה-X3). רכבי פלאג-אין בדרך כלל תומכים בטעינת AC איטית ומהירה יחסית. ולא תמיד בטעינת DC מהירה מאד.
הב.מ.וו X3 xDrive30e תומך בטעינת AC בקצב מקסימלי של 3.7 קילוואט. זה לא קצב מהיר במיוחד. אבל בהחלט מספיק לטעינה ביתית או בעבודה. טעינה מלאה של הסוללה (בקיבולת של כ-12 קוט"ש ברוטו) מ-0 ל-100% אורכת כשעתיים וחצי עד שלוש שעות עם עמדת טעינה מתאימה (Wallbox) בבית או במשרד. זו טעינה נוחה שיכולה להתבצע במשך הלילה או בזמן העבודה. ומאפשרת לכם להתחיל כל יום עם סוללה מלאה וטווח נסיעה חשמלי מקסימלי.
ה-X3 xDrive30e אינו תומך בטעינת DC מהירה. המשמעות היא שלא תוכלו להשתמש בעמדות טעינה אולטרה-מהירות בכבישים בינעירוניים כדי למלא את הסוללה בזמן קצר. הטעינה היחידה האפשרית מחוץ לבית תהיה בעמדות AC ציבוריות. לרוב הן בקצב של 11 או 22 קילוואט (גם אם הרכב ימשוך רק 3.7 קילוואט). החיבור הוא מסוג Type 2, שהוא הסטנדרט בישראל ובאירופה לעמדות AC.
ב.מ.וו מציעה אפליקציה ייעודית לסמארטפון, BMW ConnectedDrive. היא מאפשרת לנהל את הטעינה מרחוק. ניתן להתחיל/להפסיק טעינה. לתזמן טעינה לשעות מסוימות (כדי לנצל תעריפי חשמל זולים יותר). ולבדוק את מצב הסוללה והטווח החשמלי שנותר. האפליקציה נוחה לשימוש ותורמת לחוויה הכללית של ניהול רכב חשמלי או היברידי. חווית הטעינה הציבורית בישראל ממשיכה להשתפר. אבל עדיין רחוקה מלהיות מושלמת. יש יותר עמדות טעינה. אבל זמינותן לא תמיד מובטחת. והתמיכה בדגמי רכב שונים לא תמיד אחידה. בעלי רכבי פלאג-אין שמסתמכים על טעינה בציבור יצטרכו להתרגל לחפש עמדות זמינות. ולקחת בחשבון זמני טעינה ארוכים יחסית בגלל הקצב הנמוך של טעינת AC.
חווית נהיגה והתנהגות כביש
זהו אולי היתרון הגדול ביותר של הב.מ.וו X3. ב.מ.וו נודעת בדינמיקת הנהיגה שלה. גם בדגמי ה-SUV שלה. ה-X3 מרגיש כמו ב.מ.וו מהרגע הראשון. ההיגוי מדויק. יש לו משקל נכון. הוא מספק פידבק טוב מהכביש. ומאפשר לנהג להתחבר לרכב. זה לא מובן מאליו בקטגוריית רכבי השטח היוקרתיים. רבים מהם מתמקדים בנוחות מקסימלית. ומקריבים קצת מהתקשורת והחיבור לנהג. ה-X3 מצליח למצוא איזון מצוין. הוא נוח בנהיגה רגועה. ומהנה מאד כשהכביש הופך מפותל.
נוחות הנסיעה טובה ברובה. במיוחד בגרסאות שאינן על חישוקי ענק (20 אינץ' ומעלה). מערכת המתלים מכויילת היטב. היא סופגת את מרבית השיבושים בכבישים עירוניים (בורות, פסי האטה) בצורה יעילה. בכבישים בינעירוניים, הנסיעה נינוחה ושקטה. אגרסיביות של כבישי אספלט ישראליים מחוספסים עשויה להגיע לתא הנוסעים. במיוחד אם הרכב מצויד בצמיגי Run-Flat או בחישוקים גדולים. גרסאות עם מתלים אדפטיביים מאפשרות להתאים את קשיחות המתלים למצב הנהיגה. זה משפר את נוחות הנסיעה במצב קומפורט. ומשפר את ההתנהגות הדינמית במצב ספורט. זה מומלץ למי שמחפש את הטוב משני העולמות.
רמת בידוד הרעשים גבוהה. ב.מ.וו השקיעה בבידוד. רעשי מנוע נשמעים רק בעומס גבוה. רעשי רוח מינימליים במהירויות חוקיות. ורעשי כביש מבודדים היטב. למעט כאמור, אולי עם חישוקים וצמיגים גדולים ונוקשים במיוחד. הנסיעה ב-X3 היא חוויה שקטה ונעימה. גם בנסיעות ארוכות. זה תורם משמעותית לתחושת הפרימיום.
התנהגות הכביש של ה-X3 היא כאמור נקודת החוזק המרכזית שלו. האחיזה גבוהה (במיוחד בגרסאות xDrive עם הנעה כפולה). זוויות הגלגול בפניות מינימליות יחסית לרכב שטח. הוא מרגיש נטוע ובטוח. גם כשהקצב עולה. זה רכב שמזמין את הנהג ליהנות מהנהיגה. תחושת הבלמים מצוינת. עוצמת בלימה חזקה. וקל לווסת את עוצמת הבלימה. בגרסה ההיברידית (30e), יש גם בלימה רגנרטיבית. המעבר בין בלימה רגנרטיבית (שטוענת את הסוללה) לבלימת חיכוך (עם הדיסקים והרפידות) חלקה ברובה. אך לפעמים יש תחושה קצת פחות לינארית בדוושה.
יציבות כיוונית במהירויות גבוהות בכבישים מהירים (כמו כביש 6 או איילון) מצוינת. הרכב מרגיש בטוח ויציב גם ב-120 קמ"ש ומעלה. היעדר "גיר" קלאסי במובן של ידית הילוכים המחוברת פיזית (יש כמובן בורר הילוכים אלקטרוני) לא משפיע על חווית הנהיגה. תיבת 8 ההילוכים האוטומטית כאן כל כך מלוטשת. שההילוכים משתלבים כמעט ללא מורגש בנהיגה רגועה. בנהיגה ספורטיבית, היא מחליפה הילוכים במהירות ועם תחושה מספקת. ברכב חשמלי מלא (iX3), העברת הכוח ישירה לחלוטין. זה נותן תאוצה מיידית. בגרסאות הבנזין והפלאג-אין של ה-X3, תיבת ההילוכים היא חלק בלתי נפרד וחיובי מחווית הנהיגה. קלות התמרון בעיר סבירה. ה-X3 הוא לא רכב קטן. אבל ההיגוי הקל במהירויות נמוכות, וחיישני החניה/מצלמות (אם קיימים) מסייעים מאד בכניסה ויציאה מחניות.
בטיחות ומערכות עזר לנהג
נושא הבטיחות מקבל חשיבות עליונה. במיוחד ברכב שטח משפחתי. וב.מ.וו X3 עומד בסטנדרטים הגבוהים ביותר. הוא זכה לציון המקסימלי של 5 כוכבים במבחני בטיחות הרשמיים של ארגון Euro NCAP. במבדקי בטיחות אלה, ה-X3 קיבל ציונים גבוהים בקטגוריות השונות. הגנה על מבוגרים, הגנה על ילדים, הגנה על הולכי רגל. וגם בקטגוריית מערכות עזר לנהג (Safety Assist). זה מעיד על מבנה רכב חזק ויעיל בספיגת אנרגיית התנגשות. ועל יעילות מערכות הבטיחות האקטיביות המותקנות בו. מבחינה מבנית, ב.מ.וו עושה שימוש בפלדות קלות וחזקות במקומות אסטרטגיים בשלדה. זה תורם הן לבטיחות פסיבית והן לדינמיקת הנהיגה.
ה-X3 מצויד במגוון רחב של מערכות עזר לנהג (ADAS). חלקן כסטנדרט. חלקן כאופציה או כחלק מחבילות אבזור יקרות יותר. בישראל, לרוב, רמות הגימור שמגיעות לארץ מאובזרות היטב בתחום זה. כסטנדרט, לרוב תמצאו מערכת בלימת חירום אוטונומית (AEB). היא יודעת לזהות מכשולים (רכבים, הולכי רגל, לפעמים גם רוכבי אופניים) ולהפעיל בלימה אוטונומית למניעת תאונה או הפחתת עוצמתה. קיימת גם מערכת התרעה ותיקון סטייה מנתיב (Lane Departure Warning with Lane Keeping Assist). היא מתריעה כשהרכב סוטה מהנתיב. ולעיתים מסייעת בהחזרת הרכב לנתיב בעדינות.
מערכות נוספות שיכולות להיות כלולות (בהתאם לרמת הגימור/חבילות) הן בקרת שיוט אדפטיבית (ACC). היא שומרת מרחק מהרכב שלפניכם באופן אוטומטי. לעיתים גם עם פונקציית Stop & Go. זה מקל מאד בנסיעה בפקקים. יש גם מערכת ניטור שטחים מתים (Blind Spot Monitoring). היא מתריעה אם יש רכב בשטח המת במראות הצד. מערכת התרעה על תנועה חוצה מאחור (Rear Cross Traffic Alert). חשובה ביציאה מחניה ברוורס. וגם מערכת התרעה מפני התנגשות קדמית עם זיהוי הולכי רגל. תפקוד המערכות הללו בעולם האמיתי בב.מ.וו X3 טוב מאד. הן לא אגרסיביות מדי בדרך כלל. לא מייצרות התרעות שווא רבות. וקל יחסית לתפעל ולהפעיל/לנטרל אותן דרך תפריטי הרכב. זה תורם לתחושת הביטחון והנוחות בנהיגה יומיומית. חשוב לזכור שמערכות אלה הן מערכות עזר בלבד. והאחריות על הנהיגה הבטוחה תמיד מוטלת על הנהג.
מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל)
ועכשיו לשאלת מיליון השקלים (או יותר). כמה עולה ב.מ.וו X3 בישראל? ובכן, כמו כל רכב פרימיום. המחיר משתנה משמעותית בהתאם ליחידת ההנעה, רמת הגימור, והאבזור הספציפי. המחירון הרשמי של ב.מ.וו X3 בישראל נע בדרך כלל בטווח רחב. החל מגרסאות הבנזין הבסיסיות יותר. דרך גרסאות הבנזין החזקות וגרסת הפלאג-אין. ועד גרסאות M Performance ספורטיביות במיוחד (כמו M40i). המחירים מתחילים בדרך כלל באזור ה-350,000-400,000 ש"ח. ויכולים להגיע בקלות ל-500,000-600,000 ש"ח ואף יותר בגרסאות מאובזרות וחזקות.
בישראל, משווקות בדרך כלל מספר רמות גימור עיקריות. למשל, X Line, Luxury Line ו-M Sport. רמת גימור X Line לרוב תהיה הבסיסית יותר (אם כי עדיין מאובזרת היטב לרכב פרימיום). היא תכלול חישוקים בגודל סטנדרטי יותר. גימורים חיצוניים ופנימיים פחות ספורטיביים או יוקרתיים. רמת גימור Luxury Line מתמקדת באבזור יוקרתי ונוחות מירבית. עם גימורי כרום, ריפודי עור איכותיים יותר, וחישוקים עם עיצוב אלגנטי. רמת גימור M Sport מתמקדת במראה ספורטיבי ודינמיקה. היא כוללת ערכת עיצוב חיצוני ופנימי בהשראת חטיבת M של ב.מ.וו. חישוקים גדולים יותר. מושבים ספורטיביים. וכיול ספורטיבי יותר למתלים ולעיתים גם להיגוי. ההבדלים ביניהן משמעותיים מבחינת מראה, אבזור ותחושה.
עלויות התחזוקה הצפויות של ב.מ.וו X3 הן כמובן גבוהות יותר בהשוואה לרכב משפחתי עממי. טיפולים תקופתיים במוסכים מורשים של ב.מ.וו אינם זולים. גם מחירי חלפים עלולים להיות יקרים. שווי השימוש ברכב פרימיום נוטה לרדת מהר יחסית בשנים הראשונות. אבל ה-X3 שומר על ערכו טוב יחסית בקטגוריה שלו. מומלץ לבדוק היטק עלויות ביטוח לרכב יוקרתי. הוא עלול להיות יקר. באשר לתקלות ובעיות ידועות, הב.מ.וו X3 נחשב לרכב אמין ברובו. אין דיווחים נרחבים על תקלות סדרתיות משמעותיות בדגם הנוכחי. כמו בכל רכב, יכולות להופיע בעיות קטנות יותר לאורך השנים. אבל המוניטין של ב.מ.וו הוא לרוב של אמינות טובה. בכל מקרה, האחריות שמציע היבואן חשובה מאד. האחריות הסטנדרטית לרכב חדש היא לרוב 3 שנים ללא הגבלת קילומטרים (מומלץ לוודא עם היבואן הספציפי). בגרסת הפלאג-אין, יש אחריות מורחבת על הסוללה. לרוב 8 שנים או 160,000 קילומטרים. מה שמגיע ראשון. אחריות זו חשובה מאד. היא מגינה עליכם מפני כשלים בסוללה היקרה.
יתרונות
לסיכום נקודות החוזק של הב.מ.וו X3:
דינמיקת נהיגה מעולה: זה אולי היתרון הבולט ביותר. ה-X3 מספק חווית נהיגה מהנה ומעורבת לנהג. ההיגוי חד ומדויק. הרכב יציב ונטוע בכביש. ומזמין לנהוג בקצב גבוה יותר בפיתולים. הוא בהחלט עומד במוניטין של ב.מ.וו בתחום זה. בניגוד לרכבי שטח רבים שמרגישים כבדים ומנותקים, ה-X3 מרגיש זריז וקליל יותר.
איכות פנים והרכבה גבוהה: תא הנוסעים יוקרתי. עשוי מחומרים איכותיים ברובו. ומורכב בצורה מדויקת. הוא נעים לשהייה. ומשדר תחושה של פרימיום אמיתי. הנדסת האנוש מצוינת. פקדי התפעול במקומם הנכון. ונוח מאד להשתמש במערכות הרכב השונות.
מערכת מולטימדיה iDrive מצוינת: מערכת ה-iDrive של ב.מ.וו היא אחת הטובות בתעשייה. היא אינטואיטיבית יחסית (אחרי למידה קצרה). מהירה. עם גרפיקה חדה. והיא מציעה קישוריות מלאה ונוחה (אלחוטית) לסמארטפונים. השימוש בבקר הפיזי מקל על התפעול בזמן נהיגה.
פרקטיות ושימושיות יומיומית: ה-X3 הוא רכב שטח משפחתי. הוא מציע מרווח טוב לנוסעים (במיוחד ארבעה מבוגרים). ותא מטען גדול ושימושי. הוא מספיק מרווח למשפחה. ויכול לשמש בקלות כרכב העיקרי לכל מטרה.
מבחר מנועים מגוון ויעיל (במיוחד פלאג-אין): ההיצע בישראל כולל מנועי בנזין עם ביצועים טובים. ותיבת הילוכים אוטומטית פנטסטית. גרסת הפלאג-אין (30e) מציעה שילוב אטרקטיבי של ביצועים חזקים וחיסכון משמעותי בדלק למי שיכול לטעון בקביעות. תיבת ההילוכים האוטומטית (גיר 8 הילוכים) היא נקודה חזקה במיוחד.
מערכות בטיחות ואבזור ADAS מתקדמות: ה-X3 זכה לציוני בטיחות מקסימליים. והוא מאובזר היטב במערכות עזר לנהג שתורמות מאד לבטיחות אקטיבית. וגם לנוחות בנהיגה יומיומית ובינעירונית.
חסרונות
ולצד היתרונות, יש גם חסרונות ופשרות שיש לקחת בחשבון:
מחיר גבוה: כרכב פרימיום, ה-ב.מ.וו X3 הוא לא זול. המחיר ההתחלתי גבוה. וכדי לקבל אבזור משמעותי ורמות גימור גבוהות, המחיר קופץ עוד יותר משמעותית. זהו חסרון משמעותי עבור רבים. עלות האחזקה השוטפת (טיפולים, ביטוח, דלק) גם היא גבוהה.
צריכת דלק בגרסאות הבנזין: למרות שמנועי הבנזין חזקים ויעילים יחסית, צריכת הדלק במציאות הישראלית (עם נסיעה עירונית ופקקים רבים) עלולה להיות גבוהה. אין לצפות לנתוני צריכת דלק של מכונית קטנה או היברידית לא נטענת. זה משהו שעלול להעיק בטווח הארוך.
נוחות נסיעה על חישוקים גדולים: בעוד שנוחות הנסיעה טובה בבסיס, גרסאות עם חישוקי 19 אינץ' ומעלה (ובמיוחד אם מצוידות בצמיגי Run-Flat) עלולות להיות נוקשות למדי על כבישים משובשים. זה פוגע מעט בנוחות הנסיעה, במיוחד בעיר. ועלול להפריע למי שמחפש את הרכב הכי נוח בקטגוריה.
עיצוב פנים שמרני: בעוד שאיכות הפנים גבוהה, העיצוב עצמו שמרני למדי. הוא פחות "וואו" ומרשים בהשוואה לחלק מהמתחרים (למשל, מרצדס GLC עם מערכת MBUX ועיצוב פנים מודרני יותר). זה עניין של טעם. אבל למי שמחפש עיצוב פנים עתידני ומרשים, ה-X3 פחות יבלוט.
טעינת AC איטית בפלאג-אין: לגרסת הפלאג-אין (30e), קצב טעינת ה-AC המקסימלי של 3.7 קילוואט נחשב איטי יחסית למכוניות פלאג-אין מודרניות אחרות (שמגיעות לעיתים קרובות עם 7.4 או 11 קילוואט). זה מגביל את היכולת "לחטוף" טעינה מהירה יחסית במהלך היום. והיעדר טעינת DC עלול להגביל את השימושיות החשמלית בנסיעות ארוכות.
הב.מ.וו X3 בהשוואה למתחרים
כפי שציינו במבוא, הב.מ.וו X3 פועל בקטגוריה תחרותית להפליא. המתחרות העיקריות שלו בישראל הן אודי Q5, מרצדס בנץ GLC, וולוו XC60 ולעיתים גם לקסוס NX. כל אחת מהן מציעה גישה שונה במקצת. ה-X3 ממצב את עצמו כרכב הדינמי ביותר בחבורה. זה היתרון העיקרי שלו בהשוואה ישירה. אם חווית הנהיגה וחיבור לנהג חשובים לכם יותר מכל דבר אחר, ה-X3 הוא לרוב הבחירה המועדפת. הוא מרגיש יותר כמו מכונית סדאן מוגבהת מאשר רכב שטח כבד. לעומת זאת, מרצדס GLC נחשבת לרוב לנוחה ביותר בנסיעה. היא מתמקדת בפאר ונוחות מירביים. איכות הפנים שלה נחשבת לרבים למרשימה ויוקרתית יותר מבחינה ויזואלית. אודי Q5 מציעה שילוב טוב של נוחות, איכות פנים גבוהה וטכנולוגיה (מערכת MMI). היא פחות דינמית מה-X3 ויותר ניטרלית בהתנהגותה. וולוו XC60 מתבלטת בעיצוב סקנדינבי ייחודי, דגש חזק על בטיחות (שגם ה-X3 מצטיין בה), ואבזור נוחות עשיר. לקסוס NX מציעה בעיקר יחידות הנעה היברידיות (לא פלאג-אין בגרסאות הבסיס) ואמינות מופלגת. בהשוואה לכולן, ה-X3 שומר על היתרון הדינמי שלו. הוא פחות "רך" או "מנותק" מהכביש מאשר ה-GLC או ה-Q5. ה-iDrive שלו אולי פחות ראוותני ממערכת MBUX של מרצדס, אבל נחשב לפונקציונלי יותר לשימוש יומיומי על ידי נהגים רבים. מבחינת פרקטיות ומרווח פנים, כולם נמצאים בערך באותה ליגה. ההבדלים קטנים. הבחירה ביניהם תלויה לרוב בסדרי העדיפויות האישיים של הקונה – דינמיות (X3), נוחות ויוקרה ויזואלית (GLC), איזון ואיכות (Q5), בטיחות ועיצוב שונה (XC60), אמינות והיברידיות (NX).
סיכום ומסקנות (פסק דין)
אז, הגענו לשלב הסיכום. הב.מ.וו X3 הוא שחקן מרכזי וחשוב בקטגוריית רכבי השטח היוקרתיים. הוא מציע חבילה מאוד שלמה ומרשימה. איכות בנייה גבוהה. תא נוסעים יוקרתי ונוח לשימוש. טכנולוגיה מתקדמת. ויחידות הנעה חזקות ויעילות (במיוחד גרסת הפלאג-אין למי שמתאים לו). אבל מעל הכל, הוא מציע את חווית הנהיגה הייחודית של ב.מ.וו. הוא דינמי, מעורב ומספק מאחורי ההגה. בניגוד לרכבי שטח רבים שמרגישים כמו "קופסאות על גלגלים", ה-X3 מרגיש יותר כמו מכונית ספורט מוגבהת. ולמי שזה חשוב, זה יתרון משמעותי.
בהשוואה למתחרותיו הישירות כמו אודי Q5 ומרצדס בנץ GLC, ה-X3 מתבלט בעיקר בדינמיות שלו. הוא פחות רך ונוח מה-GLC. ופחות ניטרלי מה-Q5. אבל הוא מספק הרבה יותר ריגוש בנהיגה. הוא גם מציע שילוב טוב של פרקטיות משפחתית ושימושיות יומיומית. תא המטען גדול. והמרווח לנוסעים טוב.
האם כדאי לקנות ב.מ.וו X3? התשובה תלויה בכם. אם אתם מחפשים רכב שטח יוקרתי. פרקטי למשפחה. מאובזר היטב. אבל מעל הכל – מספק חווית נהיגה מהנה ודינמית. והתקציב שלכם מתאים למחירו הגבוה ולעלויות האחזקה שלו. אז בהחלט כדאי לקנות. ה-X3 מתאים במיוחד למי שמגיע מעולם מכוניות הסדאן של ב.מ.וו (כמו סדרה 3 או סדרה 5) ורוצה לעבור לרכב שטח בלי לוותר על הדינמיות. הוא מתאים למשפחות שמבלות הרבה זמן בכבישים ורוצות רכב בטוח, מאובזר ונעים לנהיגה. וגם למי שמחפש את גרסת הפלאג-אין ורוצה לנצל את יתרונות החיסכון והביצועים שלה.
למי פחות מתאים? למי שהנוחות המירבית היא בראש סדרי העדיפויות. ייתכן שמרצדס GLC או וולוו XC60 יתאימו לו יותר. למי שהתקציב שלו מוגבל. מחיר הרכישה ועלויות האחזקה עלולות להיות כבדות. ולמי שמחפש את החיסכון הגדול ביותר בדלק בגרסאות הלא-היברידיות. צריכת הדלק של גרסאות הבנזין יכולה להיות מאתגרת.
בסופו של דבר, הב.מ.וו X3 הוא רכב מצוין. הוא מציע שילוב ייחודי של יוקרה, פרקטיות ודינמיקת נהיגה. הוא לא מושלם. יש לו גם חסרונות כמו המחיר וצריכת הדלק בגרסאות הבנזין. אבל היתרונות שלו, במיוחד בתחום הנהיגה והטכנולוגיה, הופכים אותו לאחת הבחירות המרתקות והטובות ביותר בקטגוריה התחרותית שלו. אם אתם בשוק לרכב שטח יוקרתי, ה-X3 בהחלט ראוי למקום גבוה ברשימת המועמדים שלכם. שווה לבצע נסיעת מבחן. ולהרגיש בעצמכם את הדינמיקה הבווארית המפורסמת.