סקירה מקצועית על ג'יפ קומפאס – חוות דעת, מחיר, צריכת דלק, בטיחות ועוד

Share on facebook
לשתף בפייס
Share on twitter
לצייץ
Share on linkedin
לפרגן בלינקדאין
Share on whatsapp
לשלוח בוואטספ

ברוכים הבאים ל-PlumbMaster, פורטל הרכב המוביל בישראל.

אנחנו כאן כדי לעזור לכם לנווט בעולם הרכב המורכב.

היום אנחנו צוללים עמוק לתוך עולמו של ג'יפ קומפאס – Jeep Compass.

רכב פנאי-שטח קומפקטי.

עם שאיפות להישאר נאמן למורשת השטח של ג'יפ.

הקומפאס נמצא במיקום מעניין בשוק.

הוא מנסה לגשר בין עולם הג'יפים הקשוחים יותר לבין קטגוריית הקרוסאוברים העירוניים והמשפחתיים הפופולרית.

בשוק הישראלי התחרות בקטגוריה הזו קשה במיוחד.

יש כאן שחקנים ותיקים וחזקים מאסיה ומאירופה.

כמו יונדאי טוסון (Hyundai Tucson), קיה ספורטאז' (Kia Sportage), וטויוטה ראב 4 (Toyota RAV4).

הג'יפ קומפאס מנסה לבדל את עצמו.

הוא מציע עיצוב ג'יפ אייקוני.

יחד עם יכולות שטח תאורטיות גבוהות יותר בגרסאות מסוימות.

הוא פונה לקהל יעד שמחפש רכב פנאי.

כזה שמתאים למשפחה.

שיכול להתמודד עם נסיעות יומיומיות.

אבל גם מספק תחושה של הרפתקה.

או לפחות נראות כזו.

הסקירה המקיפה הזו נועדה לספק לכם את כל המידע הדרוש.

היא תעזור לכם להבין האם ג'יפ קומפאס הוא הרכב המתאים עבורכם.

נדבר על הכל.

מהעיצוב החיצוני והפנימי.

דרך הביצועים ויחידת ההנעה.

נצלול לפרטי הטכנולוגיה והבטיחות.

וכמובן, נדבר על המחיר בישראל ורמות הגימור השונות.

נסקור את היתרונות והחסרונות המרכזיים.

ונערוך השוואה למתחרים.

בסוף, נסכם וננסה לענות על השאלה הגדולה.

האם כדאי לקנות ג'יפ קומפאס בשנת 2025?

ואולי נשלב גם כמה מילים על חוות דעת גולשים שכבר נתקלו בדגם.

I. מבוא: ג'יפ קומפאס – רוח ג'יפ בשוק הקרוסאוברים

הג'יפ קומפאס (Jeep Compass) הוא נציג חשוב ביותר בהיצע הדגמים של ג'יפ. הוא יושב בסגמנט C-SUV, אחד הסגמנטים הצפופים והתחרותיים ביותר בעולם הרכב, ובמיוחד בישראל. הקומפאס, בגלגוליו השונים, תמיד ניסה להביא קצת מרוח ה"ג'יפיות" – כלומר, יכולות שטח מסוימות ונראות קשוחה – לתוך מעטפת של רכב פנאי קומפקטי ונוח יחסית לנסיעה יומיומית. הדגם הנוכחי, שהוצג לראשונה ב-2016 ועבר מתיחת פנים משמעותית באמצע חייו, מנסה לשלב את הד.נ.א העיצובי המוכר של ג'יפ עם טכנולוגיה מודרנית ונוחות נסיעה משופרת.

המיצוב של הקומפאס מעט מורכב. מצד אחד, הוא מתמודד ישירות מול כלי רכב פופולריים כמו יונדאי טוסון, קיה ספורטאז', טויוטה ראב 4, פולקסווגן טיגואן, פיג'ו 3008, ורנו קדג'אר. רכבים אלו לרוב מתמקדים בנוחות כביש, טכנולוגיה מתקדמת ועיצוב מודרני, עם יכולות שטח בסיסיות עד בלתי קיימות ברוב הגרסאות. מצד שני, הקומפאס, במיוחד בגרסאות ה-4X4 או גרסת ה-Trailhawk הממוקדת שטח, מציע יכולות עבירות גבוהות יותר מרוב המתחרים הישירים שלו בסגמנט. זה הופך אותו לאופציה מעניינת עבור מי שצריך רכב פנאי משפחתי, אך גם רוצה את האפשרות לרדת לשבילים לא סלולים או להתמודד עם תנאי דרך מאתגרים מעט יותר.

קהל היעד העיקרי של הג'יפ קומפאס בישראל הוא בדרך כלל משפחות צעירות או מבוגרות שמחפשות רכב פנאי שימושי ונוח, עם תא מטען סביר ומרווח פנים מספק. לעיתים קרובות, הבחירה בקומפאס נובעת גם מהרצון להשתייך למותג ג'יפ האייקוני וליהנות מהנראות הייחודית שלו. גרסאות ההנעה הכפולה או הפלאג-אין הייבריד (אם משווקות) עשויות לפנות גם למי שגר באזורים מאתגרים יותר מבחינת תנאי דרך, או למי שמטייל הרבה בשבילים כבושים קלות. חוות דעת גולשים לרוב משקפות את הדילמה הזו: האם לקבל קומפאס עם יכולות שטח תאורטיות תמורת פשרות אפשריות בנוחות או טכנולוגיה בהשוואה למתחרים "רגילים", או ללכת על רכב פנאי סטנדרטי יותר?

בסקירה המפורטת שלפניכם נצלול לכל היבט חשוב של הג'יפ קומפאס. נתחיל מהרושם הראשוני שמעניק העיצוב, נעבור דרך תא הנוסעים ואיכות החומרים, נבחן את הטכנולוגיה והאבזור, נצלול לעומק ליחידות ההנעה, לביצועים ולנתוני צריכת דלק או אנרגיה. נדבר על חווית הנהיגה בכביש ובשטח (במידה ורלוונטי), נבחן את נושא הבטיחות לעומק עם התייחסות למבדקי בטיחות ומערכות עזר לנהג. כמובן, נציג את נושא המחיר בישראל, רמות הגימור והאחריות. לבסוף, נסכם את היתרונות והחסרונות, נערוך השוואה קצרה למתחרים וננסה לענות על השאלה האם כדאי לקנות ג'יפ קומפאס היום.

II. עיצוב חיצוני: ג'יפ אמיתי למראה?

מבחינה עיצובית, הג'יפ קומפאס נאמן למדי לשפת העיצוב העדכנית של ג'יפ. הוא לא מנסה להמציא את הגלגל מחדש, אלא שואב השראה ברורה מהדגמים הגדולים והמוכרים יותר של המותג, כמו ג'יפ גרנד צ'ירוקי ואפילו הוואנגלר האייקוני. הרושם הכללי הוא של רכב פנאי קשוח יחסית, עם נוכחות כביש מרשימה ביחס לגודלו.

החזית היא ללא ספק החלק המזוהה ביותר. גריל שבעת החריצים המוכר של ג'יפ שולט במראה, ומשני צידיו פנסים קדמיים צרים ומודרניים (שלא כמו הפנסים העגולים של הוואנגלר, חשוב לציין). יחידות התאורה עצמן משתנות בהתאם לרמת גימור, וכוללות לרוב תאורת LED ליום ולעיתים גם תאורת LED מלאה לפנסים הראשיים. הפגוש הקדמי מעוצב בצורה המדגישה את שיוך הדגם למותג שטח, עם פתחי אוורור גדולים ומבנה אגרסיבי קלות. בגרסאות גבוהות יותר, במיוחד ב-Trailhawk, מראה החזית קשוח עוד יותר בזכות פגושים ייעודיים ועיטורים שונים.

מהצד, הקומפאס מציג צללית טיפוסית לרכב פנאי מודרני, אך עם כמה נגיעות שמבדילות אותו. קו הגג משתפל קלות לאחור, ויש לרוב פס כרום (או שחור בגרסאות ספורטיביות יותר) שמקיף את שטח החלונות וממשיך עד לדלת תא המטען. קו המותניים גבוה יחסית, ובתי הגלגלים מעוצבים בצורה מרובעת קלות, עוד רמז לשפת העיצוב של ג'יפ. גודל החישוקים משתנה, מ-"16 או "17 ברמות הגימור הבסיסיות עד "18 או אפילו "19 ברמות המאובזרות יותר. העיצובים של החישוקים נעים בין סטנדרטיים יותר למודרניים ובעלי נוכחות, ולעיתים כוללים גם עיצובים ייחודיים לגרסאות השטח.

החלק האחורי של הקומפאס מעוצב בצורה נקייה יחסית, עם פנסים אחוריים גדולים ומודרניים שנמתחים אל דפנות הרכב. דלת תא המטען רחבה, מה שמקל על העמסת ופריקת ציוד. בגרסאות מסוימות יש ספוילר קטן בחלק העליון של דלת תא המטען, המוסיף נופך ספורטיבי קל. הפגוש האחורי כולל לעיתים קרובות אלמנטים עיצוביים שממשיכים את הקו הקשוח של החזית והצד. מידותיו הפיזיות של הקומפאס ממקמות אותו במרכז קטגוריית ה-C-SUV, בדומה למתחרים כמו טוסון או ספורטאז', אך עם תחושת גובה ונוכחות שאולי קצת יותר בולטת בזכות העיצוב האופייני לג'יפ.

III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: קפיצת מדרגה?

תא הנוסעים של הג'יפ קומפאס עבר שדרוג משמעותי במתיחת הפנים, והוא מציג כעת אווירה מודרנית וטכנולוגית יותר בהשוואה לדגם שלפני השדרוג. הקונספט העיצובי נקי יחסית, עם דגש על פונקציונליות. הדשבורד עוצב מחדש לחלוטין, והוא כולל כעת מסך מולטימדיה גדול ומרכזי השולט על רוב הפונקציות.

בכל הנוגע לאיכות חומרים, הג'יפ קומפאס מציג תמונה מעורבת. בחלקים העליונים של הדשבורד והדלתות תמצאו חומרים רכים ונעימים למגע, התורמים לתחושה יוקרתית יותר. עם זאת, בחלקים התחתונים יש עדיין פלסטיק קשיח יותר, כמו אצל רבים מהמתחרים בקטגוריה. איכות ההרכבה טובה בדרך כלל, ואין רעשים או קרקושים בלתי רצויים בנסיעה רגילה. בהשוואה לדגמי ג'יפ ישנים יותר, זו בהחלט קפיצת מדרגה מבחינת איכות ועידון פנימי.

הנדסת האנוש טובה ברובה. מיקום הפקדים העיקריים – כמו בקרת האקלים (שמקבלת כפתורים פיזיים נפרדים, שזה יתרון גדול לדעת רבים) ופקדי השמע – נוח ונגיש. המסך המרכזי גדול וממוקם היטב בקו הראייה, מה שמקל על השימוש בו. מערכת המולטימדיה (עליה נרחיב בהמשך) בדרך כלל אינטואיטיבית למדי. הראות החוצה טובה יחסית, בזכות תנוחת ישיבה גבוהה ושטחי חלונות גדולים, אם כי קורות A עשויות להפריע קלות בשדות ראייה מסוימים.

נוחות המושבים הקדמיים טובה לנסיעות ארוכות. הם מספקים תמיכה סבירה לגב, ולעיתים קרובות מוצעים גם אופציות לכיוונון חשמלי וחימום/אוורור. המושבים האחוריים מציעים מרווח סביר לשני מבוגרים, ואף לשלושה בהתאמה. מרווח הרגליים טוב למדי ביחס לסגמנט, וגם מרווח הראש מספק גם לנוסעים גבוהים. הקומפאס מרגיש מרווח מספיק כדי לשמש כרכב משפחתי יחיד, ומתאים לנסיעות עם ילדים.

נפח תא המטען עומד לרוב על כ-438 ליטרים (נתון שיכול להשתנות קלות בין גרסאות). זהו נפח סביר לקטגוריה, אם כי ישנם מתחרים שמציעים מעט יותר מקום. שימושיות תא המטען טובה בזכות פתח הטענה רחב וסף הטענה לא גבוה במיוחד. צורתו של התא קובייתית יחסית, מה שמקל על ניצול הנפח. קיימות נקודות עיגון לקיבוע מטען, ולעיתים רצפה כפולה המאפשרת אחסון חפצים קטנים או יצירת משטח הטענה שטוח לחלוטין עם קיפול המושבים האחוריים. סך הכל, תא מטען פונקציונלי שיתאים לצרכים של רוב המשפחות הישראליות.

IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: להיות מחובר

אחד התחומים שבהם הג'יפ קומפאס עשה קפיצת מדרגה משמעותית הוא הטכנולוגיה והמולטימדיה. הרכב מצויד במערכת Uconnect העדכנית של סטלנטיס, המוצגת על גבי מסך מגע מרכזי. גודל המסך משתנה בהתאם לרמת הגימור, ונע בדרך כלל בין "8.4 ל-"10.1 אינץ'. איכות התצוגה טובה, עם גרפיקה ברורה וצבעים חיים.

מהירות התגובה של מערכת Uconnect בדרך כלל טובה, אם כי לפעמים ניתן להבחין בהשהייה קלה בעת המעבר בין תפריטים או הפעלת יישומים כבדים יותר. מבנה התפריטים הגיוני למדי וקל לניווט לאחר זמן קצר של הסתגלות. מערכת ההפעלה של סטלנטיס (בגרסה האחרונה, Uconnect 5) נחשבת לאחת המוצלחות בשוק מבחינת ממשק משתמש. היא כוללת תמיכה מלאה בקישוריות סמארטפונים, לרוב גם Apple CarPlay וגם Android Auto, ולרוב בחיבור אלחוטי, שזה יתרון גדול בנוחות היומיומית.

לצד המסך המרכזי, ברוב רמות הגימור המשווקות בישראל תמצאו גם לוח מחוונים דיגיטלי מלא. גודלו הוא בדרך כלל "10.25 אינץ', והוא מציע אפשרויות תצוגה מגוונות, כולל הצגת נתוני נסיעה, ניווט, ומערכות עזר לנהג. ניתן להתאים אישית את התצוגה במידה רבה, מה שמאפשר לנהג להציג את המידע החשוב לו ביותר. זהו שיפור משמעותי לעומת לוחות המחוונים האנלוגיים שהיו נפוצים בעבר.

איכות מערכת השמע הסטנדרטית טובה ואיכותית, ומספקת צליל ברור למדי. בגרסאות מסוימות או כחלק מחבילות אופציונליות, מוצעת גם מערכת שמע משודרגת של מותג פרימיום (למשל, סאונד של Beats) המציעה איכות צליל עשירה ומפורטת יותר. לג'יפ קומפאס יש גם עוזר קולי מובנה, המאפשר שליטה על חלק ממערכות הרכב באמצעות פקודות קוליות, אם כי יעילותו משתנה בהתאם לזיהוי השפה והמבטא.

בנוסף למערכות המולטימדיה והמידע, הקומפאס מאובזר היטב גם ברמות הגימור העיקריות המשווקות בארץ. ניתן למצוא פריטי אבזור נוחות כמו בקרת אקלים מפוצלת, כניסה והנעה ללא מפתח, מושבים מחוממים (ולעיתים גם מאווררים), גג פנורמי חשמלי (באופציה), ומשטח טעינה אלחוטי לטלפון. יש גם טכנולוגיות ייחודיות לדגם או ליצרן, כמו מערכת ניהול השטח Jeep Selec-Terrain בגרסאות 4X4, המאפשרת לבחור מצבי נהיגה שונים המותאמים לתנאי דרך שונים (שלג, חול, בוץ ועוד), מה שמדגיש את שיוך הדגם למשפחת ג'יפ ויכולותיו המורחבות לעומת קרוסאוברים סטנדרטיים.

V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה: מה מסתתר מתחת למכסה המנוע?

יחידות ההנעה הרלוונטיות לג'יפ קומפאס בשוק הישראלי השתנו לאורך השנים, וחשוב לבחון את הגרסה הספציפית המוצעת או את זו שאתם שוקלים לרכוש (חדשה או משומשת). נכון לאפריל 2025, היצע המנועים העיקרי עשוי לכלול יחידת בנזין טורבו מודרנית, ולעיתים גם גרסת פלאג-אין הייבריד (PHEV) שקיבלה דגש בשנים האחרונות בשל יתרונות המיסוי והאופנה הירוקה.

גרסת הבנזין הנפוצה יותר היא לרוב מנוע טורבו בנזין בנפח 1.3 ליטר. מנוע זה מפיק לרוב הספק של כ-150 כוחות סוס (110 קילוואט) ומומנט של כ-27 קג"מ. הוא משודך בדרך כלל לתיבת הילוכים אוטומטית עם 6 הילוכים (בעבר שווקו גם גרסאות עם גיר כפול מצמדים או אפילו גיר אוטומטי 9 הילוכים, כדאי לוודא בנתונים הרשמיים לדגם הספציפי). נתון התאוצה הרשמי מ-0 ל-100 קמ"ש עומד לרוב על קצת פחות מ-10 שניות, נתון סביר לקטגוריה ולא יפתיע במיוחד את הנהג הישראלי הממוצע. בנהיגה יומיומית, תחושת הכוח מספקת למדי לתנועה בעיר ובתאוצות ביניים בעת עקיפה, אך אין לצפות לביצועים ספורטיביים יוצאי דופן. הילוכים משתלבים בצורה חלקה ברוב המקרים, והגיר עובד בסנכרון טוב עם המנוע.

בכל הנוגע ל<צריכת דלק>, חשוב להבחין בין נתוני יצרן לנתונים ריאליים. נתוני היצרן לפי תקן WLTP לגרסת ה-1.3 טורבו בנזין עשויים להציג צריכה משולבת של כ-14-16 ק"מ לליטר. בפועל, בנהיגת כביש בינעירונית רגילה ובנהיגה עירונית משולבת, ניתן לצפות לצריכת דלק ריאלית קרובה יותר ל-10-12 ק"מ לליטר. נתון זה תלוי כמובן מאד בסגנון הנהיגה ובתנאי הדרך, והוא ממוצע לקטגוריה, לא מצטיין במיוחד אך גם לא חריג לרעה. חשוב לציין שגם עבור רכבים חשמליים או היברידיים, חיפוש המונח "צריכת דלק" עדיין נפוץ מאד, למרות שמדובר למעשה ב<צריכת אנרגיה>.

גרסת הפלאג-אין הייבריד (המסומנת לעיתים 4xe) משלבת לרוב מנוע בנזין קטן יותר (1.3 ליטר טורבו בנזין) עם מנוע חשמלי, ולעיתים מנוע חשמלי נוסף לסרן האחורי ליצירת הנעה כפולה. ההספק המשולב גבוה יותר, ויכול להגיע ל-190 או 240 כוחות סוס, עם מומנט משמעותי הזמין מיד מהמנוע החשמלי. הדבר משפר את הביצועים באופן ניכר, ונתוני התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש טובים משמעותית (סביב 7.5 שניות). בצריכת אנרגיה, נתוני היצרן לגרסת הפלאג-אין הייבריד מבטיחים טווח נסיעה חשמלי של 40-50 ק"מ (WLTP) וצריכת דלק/אנרגיה נמוכה מאד בנהיגה היברידית. בפועל, טווח הנסיעה החשמלי הריאלי תלוי מאד בתנאי הדרך, סגנון הנהיגה, שימוש במזגן וטמפרטורת הסביבה, ויכול להיות קרוב יותר ל-30-40 ק"מ. ניצול מקסימלי של גרסת PHEV מחייב הטענה יומיומית של הסוללה כדי ליהנות מיתרונות צריכת הדלק הנמוכה באמת.

VI. טעינה (לרכב פלאג-אין/חשמלי): להתחבר לשקע

עבור גרסת הפלאג-אין הייבריד (PHEV) של הג'יפ קומפאס, נושא הטעינה הופך למרכזי בחוויית השימוש. כידוע, רכב פלאג-אין הייבריד מאפשר נסיעה לטווח מסוים על חשמל בלבד, ולאחר מכן הוא מתנהג כרכב היברידי רגיל, כל עוד יש דלק במיכל. כדי למקסם את החיסכון בדלק ולהנות מהאופי החשמלי הנעים של הרכב, חובה להטעין אותו באופן קבוע.

הקומפאס PHEV מצויד לרוב בשקע טעינה Type 2, המחבר הסטנדרטי לטעינת AC (זרם חילופין) בישראל ואירופה. קצב טעינת AC המקסימלי המאפשר הוא לרוב 7.4 קילוואט. בחיבור לעמדת טעינה ביתית עם קצב כזה, זמן הטעינה טיפוסי מ-0 ל-100% סוללה עומד על כשעתיים וחצי עד שלוש שעות. חיבור לשקע חשמל ביתי רגיל (חד פאזי, 10 או 16 אמפר) אפשרי גם הוא, אך יהיה איטי משמעותית ויארך לרוב 5-6 שעות ומעלה לטעינה מלאה.

הקומפאס PHEV בדרך כלל אינו תומך בטעינת DC (זרם ישר), שהיא הטעינה המהירה המאפיינת רכבים חשמליים מלאים (BEV). הסיבה לכך היא גודל הסוללה הקטן יחסית ברכבי PHEV (בסביבות 11.4 קוט"ש בקומפאס). טעינת DC מיועדת לסוללות גדולות יותר ומצדיקה את המורכבות והעלות הנוספת רק בהן. לכן, מי שמסתמך על טעינה מהירה בדרכים לא ימצא את מבוקשו בגרסה זו – היא מיועדת בעיקר לטעינה בבית או בעבודה.

היצרן מציע לרוב אפליקציה ייעודית לניהול טעינה ומידע על הרכב, כמו My Jeep או Free2Move. אפליקציות אלו מאפשרות לנטר את מצב הטעינה, לתזמן טעינה לשעות מסוימות (למשל, שעות תעריף חשמל נמוך יותר), למצוא עמדות טעינה ציבוריות ולהציג נתוני נסיעה וצריכה. נוחות השימוש באפליקציות אלו משתנה, וחלקן עשויות להיות פחות אינטואיטיביות או אמינות מאחרות. חווית הטעינה הציבורית בישראל עדיין מתפתחת. יש יותר עמדות טעינה מבעבר, אך הפריסה עדיין אינה אחידה, ויש לעיתים בעיות זמינות או תאימות בין רכבים לעמדות שונות, בהשוואה למדינות אירופה למשל, שם התשתית מפותחת יותר. עם זאת, עבור PHEV, ההסתמכות העיקרית היא על טעינה בבית, וחוויה זו בדרך כלל פשוטה ונוחה בהנחה שיש עמדת טעינה זמינה.

VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש: בין שביל לכביש

חווית הנהיגה בג'יפ קומפאס מנסה לשלב נוחות נסיעה סבירה לנסיעה יומיומית עם תחושת יציבות ובטחון. הוא לא שובר שיאים באף אחד מהתחומים הללו, אך מספק חבילה מאוזנת למדי עבור רוב הנהגים. נוחות הנסיעה בעיר טובה בדרך כלל. המתלים סופגים היטב מהמורות קטנות ופסי האטה, אם כי על שיבושים גדולים יותר או כבישים משובשים במיוחד, כמו חלק מהכבישים בארץ, הוא עשוי להרגיש מעט קופצני או נוקשה, במיוחד עם חישוקים גדולים. בכביש בינעירוני, נוחות הנסיעה משתפרת, והקומפאס מרגיש נינוח ויציב במהירויות גבוהות.

רמת בידוד הרעשים בקומפאס טובה וממוצעת לקטגוריה. רעשי מנוע חודרים לתא הנוסעים תחת מאמץ, אך בנסיעה רגועה הוא שקט יחסית. רעשי רוח הופכים מורגשים במהירויות גבוהות יותר, ורעשי כביש עשויים לחדור, במיוחד בכבישים עם אספלט מחוספס. סך הכל, סביבת נהיגה נעימה ושקטה מספיק לנסיעות ארוכות ללא עייפות מופרזת.

בכל הנוגע להתנהגות דינמית, הקומפאס מציג התנהגות צפויה ובטוחה. ההיגוי חשמלי, ומשקלו קל יחסית בעיר מה שמקל על התמרון והחניה. מחוץ לעיר, ההיגוי מקבל משקל נוסף אך הוא עדיין לא מצטיין בדיוק או במשוב מהכביש. זהו לא רכב שנועד לפניות חדות או נהיגה ספורטיבית במיוחד. אחיזת הכביש טובה במגבלות הסגמנט, וזוויות הגלגול בפניות סבירות לרכב פנאי עם מרכז כובד גבוה יחסית. תחושת הבלמים טובה ויש עוצמת בלימה מספקת. בגרסאות הפלאג-אין הייבריד, ישנה גם מערכת רגנרציה (בלימה חשמלית שממירה את אנרגיית הבלימה לחשמל ומטעינה את הסוללה), ותפעולה חלק יחסית ולא דורש הסתגלות מיוחדת, בניגוד לחלק מהרכבים החשמליים המלאים.

יציבות כיוונית טובה במהירויות גבוהות, והרכב שומר על קו ישר בקלות. קלות התמרון בעיר כאמור טובה בזכות היגוי קל יחסית וראות טובה. ההיעדר של גיר והעברת הילוכים מורגש כמובן בגרסת הפלאג-אין בנסיעה חשמלית, שם התנועה חלקה ושקטה לחלוטין. גם הגיר האוטומטי הסטנדרטי בגרסת הבנזין פועל לרוב בצורה חלקה, מה שתורם לנוחות הנסיעה הכללית ומונע "מכות" או השהיות בהחלפת הילוכים.

VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג: שומר על המשפחה

נושא הבטיחות הוא בעל חשיבות עליונה עבור כל רכב פנאי משפחתי, והג'יפ קומפאס עומד היטב במבדקי בטיחות. הוא קיבל ציון של 5 כוכבים מתוך 5 במבחני בטיחות הרשמיים של Euro NCAP, ציון המעיד על רמה גבוהה של בטיחות פסיבית ואקטיבית. בתוצאות המבחנים, הקומפאס קיבל ציונים טובים בקטגוריות השונות, כולל הגנה על נוסעים מבוגרים וילדים במקרה של התנגשות.

בנוסף למבחני הריסוק הסטנדרטיים, מבחני בטיחות בוחנים גם את מערכות הבטיחות האקטיביות ויעילותן. הג'יפ קומפאס מצויד בחבילה מקיפה של מערכות עזר לנהג (ADAS) כסטנדרט או כאופציה, בהתאם לרמת גימור המשווקת בישראל. חבילת ה-ADAS כוללת לרוב בקרת שיוט אדפטיבית השומרת מרחק מהרכב מלפנים, מערכת שמירה על נתיב אקטיבית המסייעת להשאיר את הרכב במרכז הנתיב, מערכת בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, התרעת שטחים מתים, התרעת תנועה חוצה מאחור, ומערכת זיהוי תמרורים. ברמות הגימור הגבוהות יותר, עשויים להיות גם מערכות נוספות כמו מצלמות היקפיות (360 מעלות) וחנייה אוטומטית.

הערכת תפקוד המערכות הללו בעולם האמיתי היא חשובה. במקרה של הקומפאס, רוב המערכות פועלות בצורה חלקה ומתונה יחסית. בקרת השיוט האדפטיבית מגיבה בצורה לינארית ולא עצבנית מדי, ומערכת שמירה על נתיב מסייעת בעדינות ולא מתקנת את ההיגוי בצורה אגרסיבית. מערכת בלימת החירום היא רשת ביטחון חשובה, אם כי כמו בכל רכב, חשוב לא להסתמך עליה בלבד ולהיות עירניים בכביש. קלות התפעול של המערכות טובה בדרך כלל, וניתן לשלוט עליהן דרך פקדים על ההגה או בתפריטי המולטימדיה. בסך הכל, חבילת בטיחות מודרנית ועשירה התורמת לתחושת ביטחון משופרת במהלך הנהיגה.

IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל): כמה עולה התעוזה?

הגענו לאחד הסעיפים החשובים ביותר עבור רוכשים פוטנציאליים בישראל: המחיר. השאלה "כמה עולה" ג'יפ קומפאס היא מורכבת מעט, מכיוון שהמחיר משתנה בהתאם לרמת הגימור, יחידת ההנעה, ולעיתים גם בהתאם למבצעים או שינויים במחירון הרשמי של היבואן. נכון לאפריל 2025, טווח המחירים של ג'יפ קומפאס חדש בישראל נע לרוב בין כ-170,000 ש"ח (לגרסאות בנזין בסיסיות) לבין כ-230,000 ש"ח ואף יותר (לגרסאות מאובזרות, 4X4 או פלאג-אין הייבריד).

רמות הגימור העיקריות המשווקות בארץ משתנות מעת לעת, אך לרוב כוללות שמות כמו Longitude, Limited, S, ולעיתים גם Trailhawk (הגרסה הממוקדת יותר לשטח). כל רמת גימור מציעה חבילת אבזור שונה. לדוגמה, רמת גימור Longitude תהיה לרוב בסיסית יותר ותכלול את פריטי האבזור הנדרשים והבסיסיים. רמת גימור Limited תוסיף בדרך כלל אבזור נוחות וטכנולוגיה יוקרתי יותר, כמו חישוקים גדולים יותר, מושבים חשמליים/מחוממים, אבזור בטיחות נוסף ועוד. רמת גימור S היא בדרך כלל גרסה ספורטיבית/יוקרתית יותר של ה-Limited. גרסת Trailhawk, אם משווקת, מתמקדת ביכולות שטח וכוללת אבזור ייחודי כמו בולמים משודרגים, מגיני גחון, ועיצוב חיצוני/פנימי ייחודי. ההבדלים המרכזיים בין רמות הגימור באים לידי ביטוי גם במחירון, כאשר כל עלייה ברמת הגימור מתבטאת בעליית מחיר משמעותית.

בכל הנוגע לאחריות, ג'יפ מציעה לרוב אחריות יצרן מלאה לתקופה של 3 שנים או 100,000 ק"מ (המוקדם מביניהם) על הרכב עצמו. עבור גרסת הפלאג-אין הייבריד, ישנה בדרך כלל אחריות נפרדת וארוכה יותר על סוללת ההנעה, שעשויה להיות 8 שנים או 160,000 ק"מ (המוקדם מביניהם). האחריות המורחבת על הסוללה חשובה מאד, שכן החלפת סוללה היא אחת התקלות היקרות ביותר שיכולות לקרות ברכב מחושמל. נושא תקלות ובעיות פוטנציאליות הוא תמיד רלוונטי ברכישת רכב, חדש או משומש. לג'יפ, כמו לכל יצרן, יש נקודות חולשה אפשריות בדגמים מסוימים או בסדרות ייצור ספציפיות. חשוב לבדוק האם ידוע על בעיות נפוצות בדגם הקומפאס (למשל, בעיות שהיו אופייניות לגרסאות קודמות של הגיר או מערכת המולטימדיה), ולוודא שהאחריות מכסה אותן. בהשוואה למתחרים יפנים מסוימים הידועים באמינותם הגבוהה לאורך שנים רבות, ייתכן שלג'יפ יש מוניטין מעט פחות חזק, אך האחריות היצרן מספקת שקט נפשי בשנים הראשונות.

עלויות התחזוקה הצפויות לקומפאס ממוצעות לקטגוריה, ועשויות להיות מעט גבוהות יותר מרכב יפני או קוריאני מקביל, בהתאם למחירי החלפים והעבודה במוסכים המורשים. שווי השימוש של הרכב (ירידת ערך) הוא פקטור נוסף שיש לקחת בחשבון כאשר בוחנים כמה עולה להחזיק את הרכב לאורך זמן. רכבי פנאי פופולריים מחזיקים לרוב את ערכם טוב יחסית, אך מוניטין המותג, יחידת ההנעה (בנזין מול פלאג-אין) ומצב השוק הכללי משפיעים על שווי השימוש.

X. יתרונות: למה לבחור בג'יפ קומפאס?

1. עיצוב חיצוני בעל נוכחות וייחודיות: הג'יפ קומפאס נראה כמו ג'יפ, וזה יתרון משמעותי עבור רבים. הוא בולט בנוף הקרוסאוברים הסטנדרטיים עם מראה קשוח ומוכר, המזוהה מיד עם מותג ג'יפ האייקוני. זה מעניק לו אופי ואישיות שמבדילים אותו מהמתחרים האחרים בסגמנט.
2. יכולות שטח עדיפות בגרסאות מסוימות: בעוד שרוב מתחריו הם רכבי כביש בלבד, הג'יפ קומפאס, במיוחד בגרסאות ההנעה הכפולה או ה-Trailhawk, מציע יכולות עבירות אמיתיות יותר. מערכת Selec-Terrain, מרווח גחון סביר (במיוחד ב-Trailhawk), וזוויות גישה/נטישה טובות יותר מאפשרים לו להתמודד עם שבילים כבושים, דרכי עפר, ולעיתים אף אתגרים קלים יותר בשטח, מה שהופך אותו לבחירה מתאימה למי שנוסע מחוץ לאספלט מדי פעם.
3. מערכת מולטימדיה Uconnect מתקדמת וידידותית: מערכת המולטימדיה של הקומפאס, במיוחד לאחר מתיחת הפנים, היא אחת הטובות בקטגוריה. היא מגיבה מהר, הממשק אינטואיטיבי, והתמיכה ב-Apple CarPlay ו-Android Auto (לרוב אלחוטית) היא יתרון גדול מבחינת נוחות שימוש יומיומית.
4. חבילת בטיחות אקטיבית מקיפה: הקומפאס מצויד היטב במערכות עזר לנהג, החל מרמות גימור בינוניות ומעלה. מערכות כמו בקרת שיוט אדפטיבית ושמירה על נתיב תורמות לבטיחות ולנוחות בנסיעות ארוכות ובפקקים, והוא קיבל ציון בטיחות גבוה במבחנים רשמיים.
5. גרסת פלאג-אין הייבריד יעילה (אם מוטענת): נוכחותה של גרסת PHEV בהיצע מאפשרת ליהנות מנסיעה חשמלית שקטה וחסכונית בטווחים קצרים ובינעירוניים (בתנאי שמקפידים להטעין), ולהפחית משמעותית את צריכת הדלק לנסיעות יומיומיות קצרות. זו אופציה רלוונטית מאד בעידן הנוכחי, עם יתרונות מסוימים מבחינת מיסוי.
6. מרווח פנים ושימושיות סבירים: הקומפאס מציע מרווח פנים טוב לנוסעים, גם מאחור, ותא מטען בנפח סביר שיספיק לצרכים של רוב המשפחות. הוא נוח יחסית לנסיעה יומיומית ולטיולים עם משפחה.

XI. חסרונות: איפה הקומפאס פחות מרשים?

1. צריכת דלק בגרסאות בנזין לא מצטיינת: בעוד שצריכת הדלק של גרסת הבנזין 1.3 טורבו אינה חריגה לרעה בהשוואה למתחרים מסוימים, היא גם אינה נמוכה במיוחד. בנהיגה ריאלית, במיוחד בעיר, צריכת הדלק עשויה להיות פקטור משמעותי בהוצאות התפעול בהשוואה לרכבים היברידיים או כאלה עם מנועים יעילים יותר.
2. נוחות נסיעה שאינה הטובה ביותר בקטגוריה: למרות שהנוחות סבירה, על כבישים משובשים במיוחד או בעיר עם בורות רבים, הקומפאס עשוי להרגיש מעט פחות נוח או יותר קופצני מחלק מהמתחרים הישירים שלו, שמתמקדים יותר בנוחות כביש מוחלטת.
3. איכות חומרים מעורבת בתא הנוסעים: בעוד שישנם שיפורים משמעותיים לאחר מתיחת הפנים, עדיין ניתן למצוא בתא הנוסעים חומרים פלסטיים קשיחים בחלקים התחתונים, מה שמעט פוגע בתחושה היוקרתית הכוללת בהשוואה למתחרים מסוימים שמציעים איכות חומרים עקבית יותר לכל אורך תא הנוסעים.
4. ביצועים לא ספורטיביים במיוחד בגרסת הבנזין: מנוע ה-1.3 טורבו בנזין מספק ביצועים סבירים לנהיגה יומיומית, אך הוא לא מעניק תחושת כוח משמעותית או תאוצות נמרצות במיוחד. מי שמחפש ביצועים דינמיים או תחושה ספורטיבית יותר עשוי להתאכזב.

XII. ג'יפ קומפאס בהשוואה למתחרים: המורשת מול היעילות

כאשר בוחנים את הג'יפ קומפאס בהשוואה לדגמים אחרים של יצרנים אחרים המקבילים לו באותה קטגוריה, התמונה הופכת ברורה יותר. מתחרים עיקריים כמו יונדאי טוסון, קיה ספורטאז', טויוטה ראב 4, ופולקסווגן טיגואן מציעים חבילות שונות ולעיתים קרובות מתמקדים בהיבטים שונים. יונדאי טוסון וקיה ספורטאז', למשל, מתבלטים לרוב בעיצוב מודרני ופורץ דרך, חבילות אבזור נדיבות במיוחד (במיוחד ברמות הגימור הגבוהות), ומבחר רחב של יחידות הנעה, כולל גרסאות היברידיות ופלאג-אין הייבריד. הם מציעים לרוב נוחות נסיעה טובה על כביש ומתמקדים בשימושיות משפחתית יומיומית. תא המטען שלהם לרוב גדול יותר מזה של הקומפאס.

טויוטה ראב 4 נחשבת למתחרה חזקה ביותר, בעיקר בזכות המוניטין הבלתי מעורער של טויוטה באמינות וערך שמירה גבוה. הראב 4 מתמקד ביחידות הנעה היברידיות יעילות מאד מבחינת צריכת דלק, ומציע חבילת בטיחות עשירה כסטנדרט. גם הוא רכב פנאי משפחתי מובהק עם מרווח טוב ותא מטען שימושי. לעומת זאת, יכולות השטח של הראב 4 (גם בגרסאות ההנעה הכפולה) לרוב פחותות מאלה שמציע הקומפאס בגרסאות המקבילות.

פולקסווגן טיגואן מייצג את הצד האירופאי של הקטגוריה, ומציע תחושה יוקרתית יותר, איכות חומרים והרכבה גבוהה, והתנהגות כביש מהודקת. הטיגואן מציע גם הוא מבחר יחידות הנעה מודרניות, כולל אופציות הנעה כפולה. הוא אופציה מצוינת למי שמחפש קרוסאובר איכותי עם תחושה סולידית, אך כמו רוב מתחריו, הוא לא מתמחה ביכולות שטח ועיצובו שמרני יותר בהשוואה לקומפאס. בהשוואה ישירה, הג'יפ קומפאס מציע את היתרון המובהק של מורשת ג'יפ ויכולות שטח פוטנציאליות טובות יותר, לצד עיצוב שמבדיל אותו. עם זאת, לעיתים הוא עשוי לפגר מעט מאחורי המתחרים מבחינת נוחות נסיעה על כביש בלבד, או פער קטן באיכות החומרים הכוללת בתא הנוסעים בהשוואה לדגמים מסוימים.

XIII. סיכום ומסקנות (פסק דין): אז האם כדאי לקנות?

הג'יפ קומפאס הוא רכב פנאי מעניין שמנסה לרקוד על שתי חתונות: להיות קרוסאובר משפחתי נוח ושימושי מצד אחד, ולשמור על קשר למורשת השטח וההנפת הדגל של ג'יפ מצד שני. לאחר מתיחת הפנים, הוא שופר משמעותית בתחומי הטכנולוגיה, אבזור הבטיחות, ואיכות הפנים, מה שהפך אותו למתחרה ראוי יותר בסגמנט הצפוף. העיצוב החיצוני שלו נותר נאמן למותג ובעל נוכחות, ומערכת המולטימדיה המתקדמת היא נקודת זכות משמעותית. נושא הבטיחות מטופל היטב עם ציון גבוה במבדקי בטיחות וחבילת ADAS מקיפה. נוכחותה של גרסת פלאג-אין הייבריד רלוונטית מאד לשוק הישראלי ומציעה אופציה חסכונית (אם מוטענת) ועם ביצועים טובים יותר.

עם זאת, לקומפאס יש גם פשרות משמעותיות. צריכת הדלק בגרסת הבנזין אינה נמוכה במיוחד בהשוואה למתחרים היברידיים או כאלה עם מנועים יעילים יותר. נוחות הנסיעה על כבישים משובשים אינה הטובה ביותר בקטגוריה, ואיכות החומרים בתא הנוסעים אינה עקבית לכל אורכה. הביצועים בגרסת הבנזין ממוצעים בלבד. בהשוואה למתחרים כמו יונדאי טוסון או קיה ספורטאז', הקומפאס פחות מתמקד באבזור מפנק ועיצוב עתידני בתא הנוסעים, ופחות מציע שווי שימוש איתן לאורך זמן כמו טויוטה ראב 4. היתרון הבולט שלו, יכולות השטח המורחבות, רלוונטי רק לגרסאות מסוימות ופחות משמעותי לנהגים שרוב נסיעותיהם עירוניות או בינעירוניות בלבד.

אז, האם כדאי לקנות ג'יפ קומפאס? התשובה תלויה מאד בצרכים וסדרי העדיפויות שלכם. הקומפאס מתאים במיוחד למי שמחפש רכב פנאי משפחתי עם מראה "ג'יפי" אותנטי, שרוצה להתבלט בנוף וליהנות מתחושת השתייכות למותג אייקוני. הוא אופציה מצוינת למי שמתכוון לנצל את יכולות השטח היחסית שלו מדי פעם, וגרסת הפלאג-אין הייבריד היא בחירה הגיונית וחסכונית למי שיכול ומוכן להטעין אותה באופן קבוע. לעומת זאת, אם סדרי העדיפויות העיקריים שלכם הם נוחות נסיעה מוחלטת על כביש, צריכת דלק נמוכה מאד בגרסת בנזין, אבזור מפנק במיוחד, או מוניטין אמינות בלתי מתפשר לאורך שנים רבות (מעבר לתקופת האחריות), ייתכן שתמצאו מתחרים אחרים באותה קטגוריה מתאימים יותר. בסופו של דבר, הג'יפ קומפאס מציע שילוב ייחודי של סגנון, יכולות וטכנולוגיה, והוא מומלץ עבור מי שזהו בדיוק השילוב שהוא מחפש, ומוכן לקבל את הפשרות הקלות שהוא מציג בהשוואה למתחרים הסטנדרטיים יותר.

הזמנת ביובית דילוג לתוכן