סקירה מקצועית על יונדאי ולוסטר – חוות דעת, מחיר, צריכת דלק, בטיחות ועוד

Share on facebook
לשתף בפייס
Share on twitter
לצייץ
Share on linkedin
לפרגן בלינקדאין
Share on whatsapp
לשלוח בוואטספ

ברוכים הבאים ל-PlumbMaster, פורטל הרכב המוביל בישראל!

היום אנחנו צוללים לעומקו של רכב שובר מוסכמות, כזה שלא פחד ללכת נגד הזרם וליצור לעצמו נישה ייחודית בנוף המוטורי. אנחנו מדברים כמובן על יונדאי ולוסטר (Hyundai Veloster), אחת ההצעות המקוריות והמסקרנות ביותר שיונדאי העמידה אי פעם. היא לא הייתה רק עוד קומפקטית אופנתית. היא הייתה הצהרה על גלגלים.

ה-Veloster, עם שמה שמשלב בין "Velocity" (מהירות) ל-"Roadster", הגיעה לעולם במטרה להציע חוויה ספורטיבית וצעירה, אך עם פרקטיות מסוימת. הייחוד הבולט ביותר שלה היה תצורת הדלתות האסימטרית – שתי דלתות בצד הנוסע ואחת גדולה בצד הנהג. פתרון גאוני או גימיק? נגיע גם לזה. ה-Veloster הוצגה לראשונה בשנת 2011 והמשיכה עם דור שני מוצלח יותר, שהוצג ב-2018 וכלל גם את גרסת הביצועים הקיצונית, ה-Veloster N (יונדאי ולוסטר N). בישראל, היא שווקה בעיקר בדור הראשון והשני שלה, לפני שהייצור העולמי הופסק ב-2022. כיום, היא אופציה מעניינת בשוק המשומשות, למי שמחפש רכב עם אופי ייחודי.

הוולוסטר מיצבה את עצמה בקטגוריית הקומפקטיות הספורטיביות או האופנתיות, ולא התחרתה ישירות במכוניות משפחתיות סטנדרטיות. היא הציעה אלטרנטיבה למי שחיפש משהו פחות צפוי ועם יותר "פלפל" בעיצוב. בשוק הישראלי, היא התמודדה מול מתחרות כמו מיני קופר (Mini Cooper) שהציעה פרמיום וביצועים, אם כי במחיר גבוה בהרבה, או הונדה CR-Z ההיברידית שאף היא הציעה עיצוב חריג וניסיון לספורטיביות עם חסכון בדלק. היא פנתה בעיקר לקהל יעד צעיר יחסית, רווקים או זוגות ללא ילדים קטנים, שראו ברכב שלהם אמירה אופנתית. היא משכה אנשים שאוהבים להיות מיוחדים.

בסקירה מקיפה זו, נצלול לכל פרט ופרט ביונדאי ולוסטר. נבחן את העיצוב המיוחד שלה, מבחוץ ומבפנים, ננתח את יחידות ההנעה ששווקו בארץ ואת צריכת הדלק שלהן. נדון בחווית הנהיגה, הטכנולוגיה, הבטיחות וכמובן – נדבר על המחיר בשוק המשומשות בישראל. נסכם עם יתרונות וחסרונות ונענה על השאלה הבוערת: האם כדאי לקנות ולוסטר בשנת 2025? אל חשש, גם אם אתם לא מומחי רכב, נעשה את זה מעניין ונגיש. יש לנו לא מעט חוות דעת גולשים שאספנו לאורך השנים, והן ישולבו בניתוח.

II. עיצוב חיצוני: אמירה נועזת על גלגלים

היונדאי ולוסטר מעולם לא הייתה רכב שאפשר להתעלם ממנו. כבר ממבט ראשון, ברור שמדובר במשהו שונה, כזה שלא הולך בתלם. הרושם הכללי הוא של רכב קומפקטי אך שרירי, עם קווים חדים וצללית דינמית. פילוסופיית העיצוב שלה הייתה לערבב בין תא נוסעים בסגנון קופה ספורטיבית לבין קצת פרקטיות של האצ'בק. זה יצר מראה שמושך אליו לא מעט מבטים, גם שנים לאחר יציאתה לשוק.

נתחיל מלפנים: עיצוב הגריל השתנה בין הדורות. בדור הראשון הוא היה מעט "מחייך" ופחות אגרסיבי, עם פנסים קדמיים גדולים יחסית. בדור השני, העיצוב הפך לנוכח ואגרסיבי יותר. הגריל קיבל צורה טרפזית גדולה ומודגשת, שהשתלבה עם יחידות תאורה צרות ומודרניות יותר. פנסי הלד (בדגמים מסוימים) הוסיפו מגע יוקרתי ועתידני, והעניקו לרכב חזית עם המון נוכחות. המראה הכללי מקדימה שידר "אני כאן, ואני שונה".

מהצד, ה-Veloster חושפת את סוד הקסם שלה – או את הגימיק שלה, תלוי את מי שואלים. בצד הנהג תמצאו דלת אחת גדולה, המזכירה קופה קלאסית. אך בצד הנוסע, תגלו שתי דלתות: אחת קדמית ואחת אחורית, קטנה יותר, עם ידית נסתרת. קו המותניים הולך ועולה בחלק האחורי, ומעניק לרכב מראה דינמי מאוד, בעוד קו הגג יורד בעדינות אל עבר החלק האחורי, ומשלים את מראה הקופה. בתי הגלגלים המנופחים משלימים את המראה השרירי ומעניקים תחושה של יציבות. מידותיה הפיזיות, בעיקר האורך והרוחב, תואמות למכונית קומפקטית, אך הפרופורציות המיוחדות שלה גורמות לה להיראות גדולה ומרשימה יותר ממה שהיא באמת. היא נוכחת על הכביש הרבה יותר מרוב המכוניות בקטגוריה שלה.

החלק האחורי של ה-Veloster הוא אולי המקורי והבולט ביותר. הפנסים האחוריים, לעיתים בטכנולוגיית לד, זלגו בדרך כלל על קווי המרכב ונתנו מראה מודרני. בדלת תא המטען, שמוסתרת למדי, שולב חלון אחורי מחולק לשניים עם ספוילר מובנה (ולא ספוילר גדול ובולט). זה העניק לה מראה ספורטיבי מבלי לוותר על קווים נקיים. הפגוש האחורי, יחד עם יציאות המפלט המרכזיות (בדגמים רבים), חיזק את האופי הספורטיבי של הרכב. חישוקי הגלגלים שהוצעו, בגדלים שונים (לרוב 17 או 18 אינץ'), תמיד היו בעלי עיצובים נועזים שתאמו את המראה הכללי של הרכב. הם השלימו את החבילה האגרסיבית והייחודית.

III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: חוויה ייחודית גם מבפנים

כשנכנסים ליונדאי ולוסטר, האווירה הכללית ממשיכה את הקו העיצובי החיצוני: מודרני, ספורטיבי ומעט נועז. הקונספט העיצובי של תא הנוסעים שילב אלמנטים של תא טייס, במיוחד בדגמים המוקדמים. הפוקוס היה על הנהג, עם קונסולה מרכזית מעט פונה אליו. המראה הכללי אינו עמוס בכפתורים, אך גם לא מינימליסטי באופן קיצוני כמו חלק מהרכבים החשמליים של היום. הוא משלב בין פונקציונליות לאסתטיקה ספורטיבית.

בכל הנוגע לאיכות החומרים, יונדאי עשתה עבודה לא רעה בהתחשב בקטגוריה ובתקופת הייצור של הרכב. אמנם לא מדובר בחומרי פרמיום כמו בעולמות היוקרה, אך בדשבורד ובחלקים העליונים של הדלתות ניתן למצוא פלסטיק רך למגע, שמפחית את תחושת ה"זול". בחלקים התחתונים ובדיפוני הדלתות, הפלסטיק קשיח יותר, אך ההרכבה בדרך כלל טובה ומסודרת, והתחושה הכללית היא של רכב בנוי היטב. בדגמים המאוחרים יותר, ובמיוחד בגרסת ה-N, שולבו גם מושבים ספורטיביים עם תפרים בצבעים מנוגדים, מה שהוסיף נופך של יוקרה וספורטיביות לתא הנוסעים.

הנדסת האנוש בוולוסטר טובה בדרך כלל. מיקום הפקדים הגיוני ונוח לתפעול. מסך המגע של מערכת המולטימדיה (בדגמים המצוידים בכזה) ממוקם גבוה מספיק כדי לא לדרוש הורדת מבט משמעותית מהכביש. בקרת האקלים לרוב מופרדת עם כפתורים פיזיים, מה שהופך את התפעול לפשוט ואינטואיטיבי. ראות החוצה מקדימה טובה יחסית, אך תצורת החלון האחורי המפוצל והקורות העבות מאחור עלולות לפגוע מעט בראות לאחור ובצדדים. זהו חיסרון קטן לטובת העיצוב המיוחד, אבל חיישני רוורס ומצלמה (בדגמים מתקדמים יותר) מקלים על החיים.

נוחות ותמיכת המושבים הקדמיים טובות למדי, במיוחד בנסיעות קצרות ובינוניות. המושבים לרוב מעוצבים בסגנון ספורטיבי ומציעים תמיכה צידית סבירה. בדגמי ה-Turbo וה-N, התמיכה משופרת משמעותית עם מושבי באקט ספורטיביים. המושב האחורי הוא הסיפור המורכב יותר. בשל קו הגג המשתפל ותצורת הדלתות האסימטרית, המרווח לראש ולרגליים מאחור מצומצם יחסית. הוא אמנם מציע מקום לשני נוסעים, אך הוא מתאים בעיקר לילדים או מבוגרים לנסיעות קצרות. אל תצפו למרווח של משפחתית מרווחת, בטח לא למסעות ארוכים. תצורת הדלת השלישית אמנם מקלה על הכניסה והיציאה מאחור בצד אחד, אך עדיין מדובר ברכב קומפקטי.

נפח תא המטען בוולוסטר הפתיע רבים לטובה. למרות העיצוב הספורטיבי, הוא הציע נפח שימושי בהחלט, לרוב באזור ה-320-380 ליטר. זה אולי לא שיא בקטגוריה, אבל בהחלט מספיק לקניות שבועיות או למטען של סוף שבוע. סף ההטענה נוח יחסית, וצורת תא המטען רבועה במידה סבירה, מה שמאפשר ניצול טוב של הנפח. קיימות גם אפשרויות קיפול המושבים האחוריים (לרוב ביחס של 60/40), מה שיוצר חלל הטענה גדול ושימושי יותר במקרה הצורך. פתרונות אחסון נוספים בתא הנוסעים כוללים תאי דלת סבירים, תא כפפות גדול וקונסולה מרכזית עם מקום לכוסות ושאר פיצ'פקס.

IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: לא חדשנית כמו היום, אך מודרנית לתקופתה

היונדאי ולוסטר, במיוחד בדור השני שלה, הציעה חבילת טכנולוגיה ואבזור נאה שהייתה תחרותית מאוד לתקופתה. יש לזכור שאנחנו מדברים על רכב שיוצר עד 2022, ולכן לא תמצאו בו את כל החידושים האחרונים של אפריל 2025, אך הוא בהחלט לא הרגיש חסר. הדגש היה על שימושיות ונוחות, עם נגיעות של מודרניות.

מערכת המולטימדיה המרכזית בדגמים המאובזרים יותר כללה מסך מגע בגודל 7 או 8 אינץ' (תלוי בדור ובשנתון). איכות התצוגה הייתה טובה, והמסך הגיב לרוב במהירות סבירה למגע. מבנה התפריטים היה אינטואיטיבי וקל ללמידה. בדגמים מאוחרים יותר, ובמיוחד ב-Veloster N, המערכת קיבלה עדכונים שכללו ממשק משתמש משופר ואפשרות להציג נתוני ביצועים. קישוריות סמארטפונים כללה לרוב Apple CarPlay ו-Android Auto, תחילה באמצעות חיבור חוטי, ובהמשך בדגמים מסוימים גם באופן אלחוטי. זהו יתרון משמעותי גם היום עבור שוק המשומשות, שכן זה מאפשר ליהנות מהאפליקציות המודרניות ישירות מהמסך המרכזי. העוזר הקולי (במידה וקיים) היה בסיסי יחסית, ופחות מתקדם מהמערכות המבוססות AI של היום.

לוח המחוונים בוולוסטר הציג שילוב של אנלוגי ודיגיטלי, או דיגיטלי מלא בדגמים המאובזרים ביותר ובגרסאות הספורטיביות. בדור הראשון, לוח המחוונים היה לרוב אנלוגי עם מסך קטן במרכז להצגת נתוני דרך. בדור השני, בדגמים מסוימים הוצע לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 4.2 אינץ' או יותר, שהציג מידע מגוון ואפשר התאמה אישית מסוימת של התצוגה. זה הוסיף נופך מודרני לתא הנהג והעניק תחושה של רכב מתקדם.

מערכת השמע הסטנדרטית הציעה לרוב איכות צליל טובה מספיק עבור רוב המשתמשים. בדגמים מסוימים, ובמיוחד ברמות גימור גבוהות יותר, הוצעה מערכת שמע משודרגת מבית חברת Infinity (לדוגמה, עם 8 רמקולים וסאבוופר), שסיפקה חווית שמע עשירה ואיכותית יותר. אבזור הנוחות כלל, בהתאם לרמת גימור, בקרת אקלים דיגיטלית (חד-אזורית או דו-אזורית), מושבים מחוממים ומאווררים (בדגמים יוקרתיים), גג פנורמי (בדור הראשון – בדגם ה-Turbo) או גג שמש (בדור השני), כניסה והתנעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי (בדור השני), ועוד. ה-Veloster N, כצפוי, הציעה בנוסף גם מערכות ייחודיות כמו בורר מצבי נהיגה עם כפתור "N" על ההגה, מדי ביצועים בזמן אמת ועוד.

V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק: טעם של פלפל

היונדאי ולוסטר לא הייתה רק מראה – היא גם הציעה ביצועים שהלמו את העיצוב הספורטיבי שלה. לאורך השנים, שווקו בישראל מספר יחידות הנעה עיקריות, שהציעו מגוון רחב של כוח וצריכת דלק. חשוב לזכור שה-Veloster מעולם לא שווקה בגרסת דיזל או היברידית בישראל, והייתה ממוקדת במנועי בנזין.

הגרסה הבסיסית בדור הראשון, וגם אופציה בדור השני, כללה מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר GDI (הזרקה ישירה). מנוע זה הפיק לרוב סביב 130-140 כוחות סוס (כ"ס) ומומנט של כ-16 קג"מ. הוא שודך לרוב לתיבת הילוכים אוטומטית עם 6 הילוכים (אוטומטי פלנטרי או כפול מצמדים – DCT, תלוי בשנה), אך היו גם גרסאות ידניות. נתוני התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש עמדו על כ-10-10.5 שניות, שהיו סבירים אך לא מבריקים. צריכת הדלק הרשמית (WLTP) נעה סביב 15-16 ק"מ לליטר, אך בנהיגה ריאלית בישראל, עם פקקים ונהיגה מעורבת, יש לצפות ל-11-13 ק"מ לליטר. חיפוש נפוץ כמו "צריכת דלק" תמיד מעניין את הקונים, וחשוב לזכור שהנתונים הריאליים יהיו שונים מנתוני היצרן.

הגרסה המעניינת והפופולרית יותר הייתה ה-Veloster Turbo. בדור הראשון, היא הגיעה עם מנוע 1.6 ליטר טורבו-בנזין שהפיק כ-186 כ"ס ומומנט של כ-27 קג"מ. הוא שודך לרוב לתיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים (DCT) עם 6 או 7 הילוכים, ולעיתים גם לתיבת גיר ידנית. נתוני התאוצה 0-100 קמ"ש ירדו משמעותית לכ-7.5-8 שניות. צריכת הדלק הרשמית הייתה סביב 13-14 ק"מ לליטר, ובמציאות ניתן לצפות ל-9-11 ק"מ לליטר. תוספת הטורבו העניקה תחושת כוח זמינה בהרבה, וביצועי ביניים מצוינים לעקיפות והשתלבות בתנועה.

היה גם את ה-Veloster N, אגדת הביצועים האמיתית של הדגם. גרסה זו צוידה במנוע 2.0 ליטר טורבו-בנזין, שהפיק 250 כ"ס (או 275 כ"ס בחבילת הביצועים) ומומנט של כ-36 קג"מ. יחידת הנעה זו שודכה בעיקר לתיבת הילוכים ידנית עם 6 הילוכים, ובהמשך גם לתיבת DCT עם 8 הילוכים. ה-Veloster N זינקה מ-0 ל-100 קמ"ש בפחות מ-6 שניות, והציעה חווית נהיגה תחרותית מאוד למכוניות הוט-האצ' המפורסמות. צריכת הדלק שלה, באופן טבעי, הייתה הגבוהה ביותר, סביב 8-10 ק"מ לליטר במציאות, תלוי בסגנון הנהיגה. תחושת הכוח והביצועים בנהיגה יומיומית, ובתאוצות ביניים, הייתה מרשימה בכל הגרסאות המוגדשות, והדגישה את האופי הספורטיבי של הרכב. ה-גיר הרובוטי של יונדאי, במיוחד ה-DCT, הציע העברות הילוכים מהירות וחלקות, ותרם לחוויה הדינמית.

VI. טעינה: לא רלוונטי ליונדאי ולוסטר

היונדאי ולוסטר, על כל גרסאותיה, מעולם לא שווקה בישראל כרכב פלאג-אין הייבריד (PHEV) או כרכב חשמלי מלא (EV). היא הייתה רכב בעל מנוע בנזין קונבנציונלי בלבד. לכן, כל נושא הטעינה, קצבי הטעינה, זמני הטעינה או ניהול אפליקציות הטעינה, אינו רלוונטי לסקירה זו. כאשר מדברים על ה-Veloster, השיח סובב סביב צריכת דלק בנזין ולא צריכת אנרגיה חשמלית. חשוב לזכור זאת בעת השוואה לכלי רכב מודרניים יותר.

VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש: כיף מאחורי ההגה

חווית הנהיגה ביונדאי ולוסטר היא ללא ספק אחד הקלפים החזקים שלה. היא עוצבה מלכתחילה להיות רכב מהנה לנהיגה, והיא עמדה במשימה הזו בכבוד, במיוחד בגרסאות ה-Turbo וה-N. ה-Veloster הצליחה לשלב בין נוחות נסיעה סבירה לבין יכולות דינמיות מפתיעות, שהפכו אותה לחבילה אטרקטיבית.

נוחות הנסיעה משתנה מעט בין הגרסאות השונות. בדגמים ה"רגילים", היא נוחה יחסית לנסיעה יומיומית, ומתמודדת היטב עם רוב סוגי הכבישים העירוניים והבינעירוניים בישראל. בורות ושיבושים קטנים נספגים בצורה הולמת, והיא אינה נוקשה מדי. כמובן, בגרסאות הספורטיביות יותר, כמו ה-Turbo וה-N, המתלים קשיחים יותר, מה שמביא לפגיעה קלה בנוחות הנסיעה, אך בתמורה מספק אחיזת כביש טובה יותר. בידוד הרעשים ברוב הגרסאות סביר, אך לא יוצא דופן. רעשי כביש ורוח נשמעים במהירויות גבוהות, ובמיוחד בדגמים הספורטיביים, גם רעש המנוע נוכח, אך זו לרוב תכונה רצויה עבור חובבי נהיגה.

ההתנהגות הדינמית של ה-Veloster היא נקודת החוזקה שלה. ההיגוי, גם בדגמים הרגילים, לרוב בעל משקל טוב ודיוק סביר, המעניק לנהג תחושת חיבור לכביש. בגרסאות ה-Turbo וה-N, ההיגוי משתפר משמעותית והופך להיות מהיר ומדויק יותר, עם פידבק (משוב) טוב מהכביש. אחיזת הכביש טובה מאוד, והרכב מרגיש יציב ובטטוח בפניות. זוויות הגלגול נשלטות היטב, וה-Veloster מזמינה נהיגה מהירה ודינמית. הבלמים יעילים ועושים עבודה טובה, עם תחושה פרוגרסיבית בדוושה. בגרסת ה-N, מערכת הבלמים משודרגת עוד יותר, עם יכולת בלימה מרשימה.

יציבות כיוונית במהירויות גבוהות טובה מאוד, והרכב מרגיש נטוע בכביש גם בנסיעות ארוכות בכביש 6. הוא נותן תחושת ביטחון לנהג. קלות התמרון בעיר גם היא נקודה חיובית. הודות למידותיה הקומפקטיות יחסית, היא נוחה לחניה ולתמרון ברחובות צפופים. המצלמות והחיישנים, כאמור, משפרים את חווית החניה. ההשפעה של העברת הילוכים או היעדר גיר משפיעה מאוד על החוויה. בגרסאות האוטומטיות (כפולות המצמדים בעיקר), העברת הילוכים מהירה וחלקה תורמת לתחושה הספורטיבית. בגרסת ה-N הידנית, השליטה המלאה על הגיר והילוכים הופכת כל נסיעה לחוויה מרגשת יותר, ודורשת יותר מעורבות מהנהג, וזה בדיוק מה שחובבי נהיגה מחפשים.

VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג: התקדמות משמעותית בדור השני

בכל הנוגע לבטיחות, היונדאי ולוסטר הציגה התקדמות משמעותית בין הדורות, במיוחד עם הופעתן של מערכות עזר לנהג מתקדמות (ADAS). בדור הראשון, ה-Veloster הציעה את חבילת הבטיחות הסטנדרטית שהייתה מקובלת לתקופתה, לרוב 6 כריות אוויר ומערכות בקרת יציבות. היא קיבלה ציונים סבירים במבדקי בטיחות כמו Euro NCAP, לרוב עם 5 כוכבים (למרות שקיימת גם גרסה עם 4 כוכבים לשנת 2011, תלוי באבזור ובשוק). מבחני בטיחות אלה הדגישו את שלדת הרכב המחוזקת ואת ההגנה על נוסעים במקרה של התנגשות.

הדור השני של ה-Veloster, שהוצג ב-2018, לקח את נושא הבטיחות צעד קדימה והציע חבילת בטיחות אקטיבית עשירה יותר, שהפכה להיות סטנדרטית או אופציונלית ברמות גימור שונות בישראל. בין המערכות שהוצעו ניתן למצוא:

  • בלימת חירום אוטונומית (AEB): מזהה מכשולים ורכבים מלפנים ומסוגלת לבלום את הרכב באופן עצמאי למניעת תאונה או להפחתת חומרתה.
  • בקרת שיוט אדפטיבית (SCC): שומרת על מרחק בטוח מהרכב שלפנים ומכווננת את המהירות באופן אוטומטי.
  • תיקון סטייה מנתיב אקטיבי (LKA): מתריעה על סטייה לא מכוונת מהנתיב ואף מתקנת את ההיגוי כדי להחזיר את הרכב למרכז הנתיב.
  • ניטור שטחים מתים (BCW): מתריע לנהג על רכבים הנמצאים בשטח מת בעת ניסיון החלפת נתיב.
  • התראת תנועה חוצה מאחור (RCCW): מזהה רכבים המתקרבים מאחור בעת יציאה מחניה ברוורס.
  • אורות גבוהים אוטומטיים (HBA): מפעילה ומכבה את האורות הגבוהים באופן אוטומטי כדי לא לסנוור רכבים אחרים.

התפקוד של מערכות ה-ADAS בוולוסטר בדור השני היה לרוב טוב וחלק. מערכות ההתראה לא היו אגרסיביות יתר על המידה, ותפקדו בצורה עקבית ובטוחה. קלות התפעול של המערכות הייתה גם היא יתרון, כאשר ניתן היה לשלוט בהן דרך ההגה או מסך המולטימדיה. נוכחותן של מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות הופכת את ה-Veloster, במיוחד את הדור השני המאובזר, לאופציה בטיחותית ורלוונטית גם בשנת 2025, על אף שמדובר ברכב משומש. מבדקי בטיחות נוספים הראו שהמבנה הקשיח של הרכב מספק הגנה טובה לנוסעים.

IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל): אופציה ייחודית בשוק המשומשות

כשמדברים על יונדאי ולוסטר באפריל 2025, אנחנו כמובן מתמקדים בשוק הרכבים המשומשים בישראל, כיוון שהרכב אינו מיובא עוד כחדש. השאלה "כמה עולה" הופכת למורכבת יותר, ומושפעת משמעותית משנתון הרכב, רמת הגימור, מצבו המכני, הקילומטראז' שלו וכמובן – הביקוש לדגם הייחודי הזה. טווח המחיר העדכני בש"ח עבור יונדאי ולוסטר משומשת יכול לנוע בטווח רחב.

עבור דגמי הדור הראשון (2011-2017), טווח המחירים נע לרוב בין 35,000 ש"ח ל-70,000 ש"ח, כאשר גרסאות ה-Turbo המאובזרות יותר והשמורות יותר נמצאות בחלק העליון של הטווח. הדור השני (2018-2022) מציג מחירון גבוה יותר, שנע בין 70,000 ש"ח ל-130,000 ש"ח, וגם כאן, גרסאות ה-Turbo ובוודאי ה-N (אם תמצאו אחת כזו למכירה בישראל) תגענה למחירים גבוהים יותר. מחירון לוי יצחק או מחירון יד2 יכולים לספק אינדיקציה טובה למחיר הרשמי המשוער. מומלץ תמיד לבדוק את המחיר בפועל אל מול רכבים דומים המוצעים למכירה.

רמות הגימור העיקריות ששווקו בישראל כללו לרוב רמת גימור בסיסית יותר (לעיתים נקראת Inspire או Premium) ורמת גימור גבוהה יותר (כמו Elite, Luxury או כמובן Turbo/N). ההבדלים המרכזיים התבטאו באבזור: ברמות הגימור הגבוהות יותר ניתן למצוא מסך מולטימדיה גדול יותר, חישוקי גלגלים גדולים יותר, ריפודי עור (או דמוי עור), מושבים מחוממים, גג פנורמי (בדור הראשון טורבו), פנסי קסנון/לד, וחבילות בטיחות אקטיביות מורחבות (בדור השני). חשוב לוודא מהי רמת גימור הרכב שאתם בוחנים, שכן היא משפיעה באופן ניכר על חווית הרכב ועל המחירון שלו.

אחריות על רכב משומש היא כמובן פחות רלוונטית כיום, אלא אם מדובר ברכבים מהשנים האחרונות (2020-2022) שעדיין נמצאים במסגרת אחריות היצרן המקורית (לרוב 3-5 שנים). עלויות התחזוקה הצפויות בוולוסטר הן סבירות לרכב קומפקטי. מנועי הבנזין של יונדאי נחשבים אמינים בדרך כלל, וחלפים זמינים. עם זאת, דגמים מוגדשי טורבו דורשים תחזוקה מעט קפדנית יותר. ידוע על תקלות מסוימות בדגמי ה-DCT המוקדמים של יונדאי/קיה, שהיו רגישים מעט. חשוב לבדוק את היסטוריית הטיפולים של הרכב ואת עבר התקלות שלו. שווי השימוש של ה-Veloster ירד באופן משמעותי מאז יציאתה לשוק, אך כיום, כרכב משומש, היא מציעה ערך טוב יחסית למחיר, במיוחד למי שמחפש רכב ייחודי. חשוב לבצע בדיקה מקיפה לפני קנייה כדי לגלות בעיות פוטנציאליות.

X. יתרונות: מעבר למראה

היונדאי ולוסטר מציעה חבילה ייחודית ומושכת, והנה כמה מיתרונותיה הבולטים:

  • עיצוב פורץ דרך ואופי ייחודי: היתרון הברור ביותר הוא העיצוב האסימטרי שלה, שמושך מבטים ויוצר אמירה אישית. היא שונה מכל רכב אחר על הכביש, מה שהופך אותה לבחירה מצוינת למי שמחפש רכב עם "אופי" ולא עוד מכונית אפורה.
  • חווית נהיגה מהנה ודינמית: במיוחד בגרסאות הטורבו וה-N, ה-Veloster מספקת חווית נהיגה ספורטיבית ומהנה. ההיגוי מדויק, אחיזת הכביש גבוהה, והיא מאפשרת נהיגה דינמית ומעורבת. העברת הילוכים מהירה וחלקה בתיבות ה-DCT תורמת לתחושה זו.
  • אבזור עשיר לתקופתה: הדגמים המאובזרים יותר, במיוחד בדור השני, הציעו חבילה נאה של טכנולוגיה ונוחות, כולל מסך מולטימדיה עם Apple CarPlay/Android Auto, בקרת אקלים, ואפילו מושבים מחוממים.
  • בטיחות טובה (בדור השני): עם שילוב של מבנה בטיחותי חזק ומערכות עזר לנהג מתקדמות (ADAS) בדור השני, ה-Veloster מספקת רמת בטיחות עדכנית יחסית גם לרכב משומש. היא עמדה יפה במבחני בטיחות.
  • מחיר אטרקטיבי בשוק המשומשות: בהתחשב באבזור, בעיצוב וביכולות, ה-Veloster מציעה תמורה טובה למחיר בשוק המשומשות, ומאפשרת ליהנות מרכב מיוחד מבלי לשבור קופת חיסכון.
  • מנועים אמינים וזמינות חלפים: מנועי הבנזין של יונדאי נחשבים לאמינים, וזמינות חלפים עבורה טובה, מה שמקל על תחזוקה ותיקונים.

XI. חסרונות: איפה הוולוסטר מתפשרת?

לצד היתרונות הרבים, ליונדאי ולוסטר יש גם כמה חסרונות ופשרות שחשוב לקחת בחשבון:

  • מרווח מצומצם במושב האחורי: העיצוב האופנתי גובה מחיר, והמרווח לראש ולרגליים מאחור אינו אידיאלי למבוגרים, במיוחד בנסיעות ארוכות. היא פחות מתאימה למשפחות עם ילדים גדולים או למי שמרבה להסיע נוסעים מאחור.
  • ראות אחורית מוגבלת: תצורת החלון האחורי המפוצל והקורות העבות עלולות לפגוע בראות לאחור, אם כי חיישני רוורס ומצלמה מצמצמים את הבעיה.
  • צריכת דלק לא תמיד חסכונית: למרות שמנוע ה-1.6 הבסיסי מציע צריכת דלק סבירה, גרסאות הטורבו וה-N צמאות יותר לדלק, במיוחד בנהיגה דינמית. מי שמחפש חסכון מוחלט בדלק יצטרך לחשוב פעמיים.
  • תיבת הילוכים רובוטית (DCT) בדורות מוקדמים: חלק מתיבות ה-DCT המוקדמות יותר היו ידועות ברגישותן או בתקלות מסוימות לאורך השנים. מומלץ לבדוק את תיבת הילוכים היטב בבדיקה לפני רכישה. בעיות בגיר הן נקודה שכדאי לבדוק.
  • נוחות נסיעה קשיחה בגרסאות ספורט: בעוד שזה יתרון עבור חובבי נהיגה, בגרסאות ה-Turbo וה-N, נוחות הנסיעה נפגעת מעט בשל המתלים הקשיחים, ועלולה להיות פחות נעימה בכבישים משובשים.
  • היעדר גלגל רזרבי מלא: בחלק מהדגמים, במקום גלגל רזרבי מלא תמצאו קיט לתיקון תקרים, מה שעלול להוות חיסרון במקרה של תקר משמעותי.

XII. ה-Veloster בהשוואה למתחרות: מחוץ לקופסה

כאשר בוחנים את יונדאי ולוסטר בהשוואה לדגמים אחרים של יצרנים אחרים המקבילים לה באותה קטגוריה, חשוב לזכור שהיא תמיד הייתה קצת מחוץ לקופסה. היא לא ניסתה להתחרות באופן ישיר במכוניות הוט-האצ' קלאסיות כמו פולקסווגן גולף GTI (Volkswagen Golf GTI) או הונדה סיוויק טייפ R (Honda Civic Type R) ברוב גרסאותיה. הוולוסטר הציעה חבילה ששמה דגש חזק יותר על עיצוב ואמירה אישית, עם ביצועים שהיו "טעימים" אך לא בהכרח קיצוניים (למעט ה-N, שהייתה סיפור אחר). בהשוואה למיני קופר, היא הציעה חוויה דומה מבחינת הייחודיות והעיצוב המושך, אך במחיר נמוך יותר ועם תחושה פחות "פרמיום". לעומת הונדה CR-Z ההיברידית, הוולוסטר הייתה לרוב חזקה יותר וספורטיבית יותר בתחושה (למעט צריכת הדלק שהייתה פחות טובה), ובלי הוויתורים ההיברידיים. היא פנתה למי שרצה מראה קופה-ספורטיבי עם נגיעות של פרקטיות, מבלי להיכנס למחירים של רכבי קופה יקרים. היא הייתה פתרון ביניים מוצלח, רכב לצעירים ברוחם שרצו משהו שייראה טוב, ייסע די טוב, ולא יעלה הון תועפות.

XIII. סיכום ומסקנות (פסק דין): האם כדאי לקנות יונדאי ולוסטר?

אז הגענו לפסק הדין. יונדאי ולוסטר היא מכונית יוצאת דופן בנוף הרכב הישראלי, גם שנים לאחר שהופסק שיווקה כחדשה. היא לא לכל אחד, וזה בדיוק מה שהופך אותה לכל כך מיוחדת. ההתרשמות הכללית מהרכב היא של מכונית שמעזה להיות שונה. היא מספקת חווית נהיגה מהנה, עיצוב שאי אפשר להתעלם ממנו, ובמיוחד בדור השני, גם חבילת בטיחות ואבזור עשירה יחסית לתקופתה.

בהשוואה למתחרים כמו פולקסווגן שירוקו (Volkswagen Scirocco) או אפילו מיני קופר, ה-Veloster מציעה תמורה נהדרת למחיר בשוק המשומשות. היא אולי לא מגיעה לרמת הגימור או היוקרה של מיני, וגם לא לדיוק ההנדסי של פולקסווגן בגרסאות הוט-האצ' שלהן, אבל היא מציעה חבילה שלמה שמשלבת בין ספורטיביות לפרקטיות, במעטפת אסתטית ייחודית. השאלה "האם כדאי לקנות" יונדאי ולוסטר בשנת 2025 תלויה מאוד בכם ובצרכים שלכם.

היא מתאימה במיוחד ל:

  • רווקים או זוגות צעירים ללא ילדים, שמחפשים רכב עם סטייל ונוכחות.
  • מי שרוצה חווית נהיגה מהנה ודינמית, במיוחד בגרסאות הטורבו.
  • אנשים שאוהבים להיות שונים ולא רוצים לנסוע ברכב שגרתי.
  • קונים עם תקציב מוגבל יחסית, שמחפשים ערך טוב למחיר בשוק המשומשות.

היא פחות מתאימה ל:

  • משפחות עם ילדים שצריכות מרווח גדול במושב האחורי.
  • מי שמחפש חסכון מקסימלי בדלק (למעט אולי מנוע ה-1.6 הלא מוגדש).
  • אנשים שנותנים עדיפות עליונה לנוחות נסיעה מרבית על פני כל שיקול אחר.

לסיכום, ההמלצה הסופית שלנו ב-PlumbMaster היא חד משמעית: אם אתם מחפשים רכב עם אופי, שלא ייתן לכם להשתעמם מאחורי ההגה, ואתם מוכנים לפשרות קטנות בנוחות המושב האחורי או בראות, יונדאי ולוסטר היא אופציה מעולה. היא תגרום לכם לחייך כל פעם שאתם מתקרבים אליה בחניה, ותספק לכם המון כיף על הכביש. רק ודאו שאתם בודקים היטב את הרכב לפני הרכישה, כולל את מצב הגיר והילוכים, ושהוא עבר את כל הטיפולים הנדרשים. תיהנו מהייחודיות!

הזמנת ביובית דילוג לתוכן