סקירה מקצועית על BYD אטו 3 – חוות דעת, מחיר, צריכת דלק, בטיחות ועוד

Share on facebook
לשתף בפייס
Share on twitter
לצייץ
Share on linkedin
לפרגן בלינקדאין
Share on whatsapp
לשלוח בוואטספ

רגע, לפני שאתם שואלים מה זה לעזאזל PlumbMaster, בואו נדבר על מה שבאמת מעניין: מכוניות. ובמיוחד, בואו נדבר על אחת המכוניות שהצליחו לעשות הכי הרבה רעש בשנים האחרונות בשוק הרכב הישראלי.

לא, זו לא עוד משפחתית דיזל אפורה או קרוסאובר יפני שמרני.

אנחנו מדברים על ה-BYD Atto 3.

הרכב הסיני החשמלי שפרץ לחיינו בסערה, כבש את טבלאות המכירות והפך בן לילה לשיחת היום.

BYD, או Build Your Dreams אם אתם מתעקשים על השם המלא, אולי לא הייתה שם שמוכר לכל ישראלי עד לפני זמן קצר.

אבל עם הגעתה והשקת ה-Atto 3 (שם קוד פנימי באירופה: BYD Yuan Plus), החברה הפכה בן לילה לשחקנית מרכזית ביותר בשוק המקומי, ואף הדיחה מותגים וותיקים מהפסגה.

האטו 3 (BYD Atto 3) הוא קרוסאובר קומפקטי חשמלי, שממוקם בקטגוריה הצפופה והפופולרית ביותר בישראל כיום.

הוא מתמודד ראש בראש מול מתחרות חזקות שכבר ביססו את מעמדן, כמו ג'ילי ג'יאומטרי C (Geely Geometry C), יונדאי קונה אלקטריק (Hyundai Kona Electric) ו-MG ZS EV.

אבל האטו 3 לא בא לשחק.

הוא הגיע עם מטען ציפיות (ומטען חשמלי, כמובן), תג מחיר אגרסיבי בתחיל הדרך, ואבזור עשיר במטרה לערער על הסדר הקיים.

קהל היעד העיקרי של הרכב הוא משפחות צעירות או זוגות שמחפשים את הרכב החשמלי הראשון שלהם.

הם רוצים משהו שנראה מודרני, מספיק מרווח ליום יום, מאובזר היטב, וכמובן – חסכוני וקל לתחזוקה יחסית לרכב בנזין.

הם גם ככל הנראה פחות רגישים ל"שם מותג" ויותר פתוחים לבחון אופציות חדשות מסין.

בסקירה המקיפה הזו, נצלול לכל מה שיש ל-BYD Atto 3 להציע.

נתחיל בעיצוב החיצוני, נמשיך לתא הנוסעים המפתיע, נפרט על הטכנולוגיה והאבזור, נדבר על הביצועים וצריכת האנרגיה (או צריכת דלק, בשביל אלה שעדיין מתבלבלים).

נגע בחווית הנהיגה והתנהגות הכביש, נדגיש את נושא הבטיחות החשוב, נעמיק במחירים וברמות הגימור הרלוונטיות לשוק הישראלי, ונסכם עם יתרונות וחסרונות ברורים.

בסוף, ניתן פסק דין מנומק שיעזור לכם להחליט האם האטו 3 הוא הרכב הבא בשבילכם, בהשוואה לאפשרויות אחרות בשוק.

ואם אתם מחפשים חוות דעת גולשים, תמיד תוכלו למצוא אותן בפורומים ובקבוצות ייעודיות ברשת, בנוסף לסקירה המקצועית שלנו.

עיצוב חיצוני: "הדרקון" פוגש את הקרוסאובר

אם יש דבר אחד שאי אפשר להתעלם ממנו כשמסתכלים על ה-BYD Atto 3, זה העיצוב החיצוני שלו.

BYD קוראת לפילוסופיית העיצוב שלה "Dragon Face 3.0", ובעוד שהאטו 3 הוא לא דרקון במלוא מובן המילה כמו חלק מהדגמים הגדולים יותר של החברה, הוא בהחלט שואב השראה מהמוטיבים האלה.

הרושם הכללי הוא של רכב מודרני, קומפקטי אבל בעל נוכחות מסוימת.

החזית נשלטת על ידי גריל אטום יחסית (כמו ברוב הרכבים החשמליים) שמשולב בפס כרום אופקי דק המתחבר ליחידות התאורה הראשיות.

הפנסים הקדמיים מעוצבים בצורה אגרסיבית ומודרנית, עם חתימת אור LED ייחודית שתזהו בקלות בחושך.

יש משהו נקי ומסודר במראה הכללי, עם קווים חדים יחסית אבל ללא דרמות מוגזמות.

מהצד, האטו 3 מפגין צללית טיפוסית של קרוסאובר מוגבה.

קו המותניים עולה בהדרגה לכיוון החלק האחורי, וקו הגג משתפל קלות.

יש אלמנט עיצובי מעניין בדמות מעין סנפיר כרום גדול על קורת C האחורית, ששובר את המראה ומוסיף טאץ' ייחודי.

בתי הגלגלים מודגשים מעט, ומאכלסים חישוקי סגסוגת בגדלים שונים (לרוב 18 אינץ' ברמות הגימור הנפוצות בישראל), בעיצובים שבחלקם נראים די ספורטיביים.

החלק האחורי ממשיך את הקו המודרני עם פס תאורה LED אופקי מלא המחבר בין הפנסים האחוריים.

הפגוש האחורי פשוט יחסית, ודלת תא המטען גדולה ונפתחת לגובה סביר.

המידות הפיזיות של האטו 3 – אורך של כ-4.45 מטר, רוחב של כ-1.87 מטר וגובה של כ-1.61 מטר – ממקמות אותו במרכז קטגוריית הקרוסאוברים הקומפקטיים.

הוא לא הגדול בקטגוריה, אבל גם לא הקטן ביותר.

נוכחות הכביש שלו סבירה, הוא לא נראה זעיר או חסר פרופורציות, ומצליח להשתלב בנוף מבלי להיות בולט מדי, למעט אולי בגלל תפוצתו הרחבה.

בהשוואה לדורות קודמים של רכבי BYD (אם כי האטו 3 הוא דגם גלובלי חדש יחסית בפילוסופיית העיצוב שלו), מדובר בקפיצת מדרגה משמעותית.

העיצוב בהחלט נראה עכשווי וקולע לטעם האירופאי והישראלי, ומצליח להיות נעים לעין מבלי להיות מתאמץ מדי.

עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: חדר כושר על גלגלים?

אוקיי, אם העיצוב החיצוני היה שגרתי יחסית, הכניסה לתא הנוסעים של ה-BYD Atto 3 היא כבר סיפור אחר לגמרי.

BYD קוראת לקונספט העיצובי בפנים "Gym Concept", והוא בהחלט מנסה להיות מקורי ואפילו קצת מוזר.

האווירה הכללית מנסה לשדר דינמיות צעירה ולא שגרתית, והיא בהחלט מצליחה בכך – לטוב ולרע.

הקונסולה המרכזית מעוצבת בצורה גלית, פתחי המיזוג עגולים ונראים כמו משקולות (או דיסקים של פלייסטיישן, תלוי את מי שואלים), ידית ההילוכים (יותר נכון, הבורר) נראית כמו ידית במכשיר כושר, ויש אפילו מיתרים אדומים בכיסי הדלתות שמזכירים מיתרי גיטרה או מכשירי מתיחה.

איכות החומרים היא עניין קצת מורכב.

בחלקים העליונים של הדשבורד והדלתות תמצאו חומרים רכים ונעימים למגע, שנותנים תחושה טובה.

אבל ככל שיורדים נמוך יותר, פוגשים יותר פלסטיק קשיח, ובמקומות מסוימים הוא יכול להרגיש קצת פשוט.

איכות ההרכבה נראית בסך הכל טובה, אין קרקושים יוצאי דופן בדרך כלל, אבל העיצוב המיוחד לפעמים גורם לתחושה שמדובר במשהו קצת פחות קונבנציונלי ממתחרות ותיקות יותר.

הנדסת האנוש בחלקה טובה ובחלקה פחות.

מרכז העניינים הוא כמובן מסך המולטימדיה המרכזי הגדול (עליו נרחיב בהמשך), שדרכו שולטים ברוב הפונקציות.

יש עדיין כמה פקדים פיזיים נוחים לשימוש עבור בקרת האקלים ועוצמת השמע, וזה יתרון משמעותי לעומת רכבים שמעבירים הכל למסך.

הראות החוצה טובה למדי, בזכות חלונות גדולים וגובה ישיבה סביר.

מושבים הקדמיים נוחים למדי, מציעים תמיכה צדדית סבירה ומתאימים לנסיעות ארוכות.

ברמות הגימור הגבוהות יותר בישראל הם מגיעים עם כיוונון חשמלי וחימום, שזה תמיד נחמד.

מושבים האחוריים מפתיעים לטובה מבחינת מרווח הרגליים.

בסיס הגלגלים הארוך יחסית (כ-2.72 מטר) תורם משמעותית לנושא הזה, וגם מבוגרים ירגישו בנוח יחסית מאחור.

מרווח הראש סביר, אם כי נוסעים גבוהים מאוד עלולים לגעת עם הראש בתקרה אם הרכב מצויד בגג פנורמי.

שלושה מבוגרים מאחור יהיה קצת צפוף לנסיעה ארוכה, אבל שניים פלוס ילד ישבו לרוב בנוחות.

נפח תא המטען עומד על כ-440 ליטר.

זה נתון טוב, שמספיק למשפחה ממוצעת וקניות בסופר או כמה מזוודות קטנות.

סף ההטענה סביר, וצורת תא המטען יחסית קובייתית ונוחה לניצול.

יש פתרונות אחסון נחמדים בתא הנוסעים עצמו, כמו תא גדול מתחת למשענת היד המרכזית.

בסך הכל, תא הנוסעים הוא מקום נעים לשהייה, עם עיצוב מקורי שללא ספק מעורר עניין (ולפעמים גם הרמת גבה), ומרווח פנימי מפתיע לטובה, במיוחד מאחור.

טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: המסך שמסתובב

אחד מנקודות המכירה המרכזיות של ה-BYD Atto 3, וכנראה האלמנט המדובר ביותר שלו, הוא כמובן מסך המולטימדיה המרכזי.

ברוב רמות הגימור בישראל, תמצאו מסך ענק בגודל 12.8 אינץ' (ובגבוהות יותר אפילו 15.6 אינץ'), שהפואנטה המרכזית שלו היא שהוא… מסתובב.

בלחיצת כפתור במסך או מההגה, תוכלו לסובב אותו ממצב אופקי (לרוחב) למצב אנכי (לאורך).

גאדג'ט חביב, שמעלה חיוך בהתחלה, אבל בשימוש יומיומי רוב האנשים נוטים לבחור תצורה אחת ולהישאר איתה (בדרך כלל אופקית, שמתאימה יותר לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי).

מעבר לגימיק הסיבוב, המסך עצמו איכותי למדי.

איכות התצוגה טובה, הצבעים חיים, ובהירות המסך מספקת גם באור יום חזק.

מהירות התגובה של המערכת טובה לרוב, והממשק, שמבוסס על מערכת הפעלה שפותחה ע"י BYD עצמה (עם ליבת אנדרואיד ברקע), יחסית אינטואיטיבי למי שמכיר סמארטפונים אנדרואיד.

הבעיה העיקרית בהתחלה הייתה היעדר תמיכה באפל קארפליי ואנדרואיד אוטו בחיבור אלחוטי, ובחלק מהדגמים אף בחיבור חוטי.

אמנם בוצעו עדכוני תוכנה שפתרו את זה חלקית או לחלוטין בדגמים חדשים יותר, אך חשוב לוודא את הפונקציונליות הזו אם היא קריטית עבורכם.

העוזר הקולי (של BYD) קיים, אך לרוב פחות שימושי לעומת העוזרים של גוגל או אפל שזמינים דרך קישוריות הסמארטפון.

לוח המחוונים הדיגיטלי קטן יחסית (5 אינץ'), ומרגיש מעט צנוע ליד המסך המרכזי הענק.

הוא מציג מידע בסיסי כמו מהירות, מצב טעינה, טווח ונתוני נסיעה.

אפשרויות התצוגה וההתאמה האישית שלו מוגבלות למדי, בהשוואה ללוחות מחוונים דיגיטליים מתוחכמים יותר אצל חלק מהמתחרות.

מערכת השמע הסטנדרטית סבירה בהחלט, אך לא מצטיינת במיוחד.

אם אתם אודיופילים, ייתכן שתרצו לבדוק אם קיימת אופציה לשדרוג (לרוב אין בדגמים המיובאים לישראל).

מבחינת אבזור נוחות, האטו 3 בדרך כלל מגיע מאובזר נדיב למדי כבר ברמת הגימור הבסיסית Comfort (לפחות נכון לאפריל 2025).

תמצאו כאן בקרת אקלים מפוצלת, כניסה והתנעה ללא מפתח, מושבים קדמיים חשמליים ומחוממים, גג פנורמי (לרוב), משטח טעינה אלחוטי לנייד ועוד.

רמת הגימור Design מוסיפה בדרך כלל את המסך הגדול יותר, דלת תא מטען חשמלית ואבזור נוסף.

BYD משלבת גם טכנולוגיות ייחודיות משלה, כמו היכולת להשתמש בכרטיס NFC כ"מפתח" לרכב, ואופציה לטעינת מכשירים חיצוניים מהסוללה של הרכב (V2L – Vehicle to Load), פיצ'ר שימושי לפיקניקים או כגיבוי חשמלי קטן.

בסך הכל, האטו 3 עשיר באבזור, במיוחד בהשוואה למתחרות הישירות שלו באותו טווח מחיר כשהושק לראשונה.

מסך המולטימדיה הוא ה"וואו פקטור", גם אם הפונקציונליות שלו דורשת לפעמים הסתגלות או עדכונים.

ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה: חשמל שקט ויעיל?

נעבור ללב העניין ברכב חשמלי – יחידת ההנעה.

ה-BYD Atto 3 המשווק בישראל מגיע בדרך כלל עם יחידת הנעה אחת בלבד (יש גרסת טווח קצר יותר בסין, אך היא פחות נפוצה כאן).

מדובר במנוע חשמלי סינכרוני המותקן בחזית, המניע את הגלגלים הקדמיים (הנעה קדמית).

הספק המנוע עומד על 204 כוחות סוס (150 קילוואט), והמומנט המרבי הוא 31.6 קג"מ.

נתוני ההספק והמומנט מייצרים תחושת כוח זמינה ומיידית, אופיינית לרכבים חשמליים.

נתון התאוצה הרשמי מ-0 ל-100 קמ"ש עומד על 7.3 שניות.

בנהיגה יומיומית, המשמעות היא שהאטו 3 זריז למדי בתאוצות מרמזור או בהשתלבות בתנועה.

הוא לא רכב ספורטיבי, אבל הביצועים מספקים בהחלט לעקיפות בבטחה בכביש בינעירוני ולתנועה זריזה בעיר.

העברת הכוח חלקה מאוד, מכיוון שאין גיר או הילוכים מסורתיים כמו ברכב בנזין או דיזל.

הכוח מועבר באופן לינארי ורציף לגלגלים, מה שתורם לנוחות הנסיעה ולתחושה של "משיכה" אחידה.

הסוללה באטו 3 מבוססת על טכנולוגיית Blade Battery של BYD, שהיא סוללת LFP (ליתיום-ברזל-פוספט).

לטענת BYD, טכנולוגיה זו בטוחה יותר, עמידה יותר לאורך זמן, ופחות רגישה לטעינה מלאה תדירה.

קיבולת הסוללה עומדת על 60.4 קוט"ש.

וכאן אנחנו מגיעים לנושא החשוב של צריכת אנרגיה וטווח.

נתון הטווח הרשמי לפי תקן WLTP עומד על כ-420 ק"מ.

אבל כמו בכל רכב חשמלי, הטווח הריאלי תלוי מאד בסגנון הנהיגה, תנאי הדרך, שימוש במיזוג/חימום, וטמפרטורת הסביבה.

בהערכה ריאלית בנהיגה מעורבת בישראל, ניתן לצפות לטווח שנע לרוב בין 320 ל-380 ק"מ, תלוי מאד ברגל ימין של הנהג ובתנאים.

נהיגה רגועה בעיקר בעיר יכולה להביא אתכם קרוב יותר לנתון ה-WLTP, בעוד שסגנון נהיגה אגרסיבי או נסיעה מהירה בכביש 6 בחורף עם חימום חזק, תקצר את הטווח באופן משמעותי.

צריכת האנרגיה (היעילות) נמדדת בקוט"ש ל-100 ק"מ.

נתוני יצרן WLTP מדברים על סביב 15.6 קוט"ש/100 ק"מ.

בפועל, ניתן לצפות לצריכה שתנוע בין 16 ל-19 קוט"ש/100 ק"מ בנהיגה מעורבת.

זה נתון סביר לקרוסאובר בגודל הזה, לא הכי חסכוני בקטגוריה, אבל גם לא בזבזני במיוחד.

אנשים רבים עדיין מחפשים בגוגל "צריכת דלק לרכב חשמלי".

חשוב להבין שברכב חשמלי אין צריכת דלק במובן המסורתי.

ההשוואה היא לעלות נסיעה, ובדרך כלל עלות קילומטר חשמלי נמוכה משמעותית מעלות קילומטר בנזין, גם עם עליית מחירי החשמל.

את ההבדל המדויק בעלויות ניתן לחשב בקלות יחסית על ידי השוואת מחיר החשמל (ביתי או ציבורי) לעלות ליטר דלק והצריכה הרלוונטית לכל רכב.

בסך הכל, יחידת ההנעה של האטו 3 מספקת ביצועים טובים לשימוש יומיומי, והסוללה מספקת טווח ריאלי סביר שיתאים לרוב הצרכים של משפחה ממוצעת בישראל, בתנאי שיש להם אפשרות טעינה בבית או במקום העבודה.

טעינה (לרכב פלאג-אין/חשמלי): עניינים של קוט"ש ושקעים

אחרי שדיברנו על צריכת האנרגיה, אי אפשר שלא להרחיב על נושא הטעינה, שהוא ליבת החוויה ברכב חשמלי.

ה-BYD Atto 3 תומך בטעינה בשני אופנים עיקריים: טעינת AC איטית (זרם חילופין) וטעינת DC מהירה (זרם ישר).

קצב טעינת AC המקסימלי של האטו 3 עומד על 11 קילוואט (עם חיבור תלת-פאזי בבית או בעמדה ציבורית מתאימה).

זה קצב טעינה סביר, שמאפשר לטעון את הסוללה מ-0 ל-100% בתוך כ-6.5 שעות.

בדרך כלל, טעינה כזו מתבצעת במהלך הלילה בבית, כך שמתעוררים בבוקר עם סוללה מלאה או כמעט מלאה.

עבור מי שיש לו רק חיבור חד-פאזי, קצב הטעינה יהיה מוגבל ל-3.7 או 7.4 קילוואט (תלוי בחיבור הספציפי), וזמני הטעינה יתארכו בהתאם.

בצד של טעינת ה-DC המהירה, האטו 3 תומך בקצב מקסימלי של 88 קילוואט.

זהו נתון קצת פחות מרשים בהשוואה לחלק מהמתחרות החדשות יותר שמציעות קצבים של 150 קילוואט ואף יותר.

בפועל, קצב הטעינה משתנה מאד ותלוי באחוז הסוללה ההתחלתי, טמפרטורת הסוללה ועוד גורמים.

טעינה טיפוסית מעמדה מהירה (למשל, מ-10% ל-80%) אורכת לרוב בין 40 ל-50 דקות בקצב של 88 קילוואט (או פחות אם העמדה חלשה יותר או שהסוללה לא בתנאים אופטימליים).

סוג המחבר באטו 3 הוא CCS2, שהוא התקן הנפוץ באירופה וגם בישראל, כך שהוא תואם לרוב עמדות הטעינה הציבוריות.

BYD מציעה גם אפליקציה לניהול טעינה וצפייה בנתוני הרכב מרחוק, שהפונקציונליות שלה סבירה אך לא תמיד חלקה או מהירה כמו אפליקציות של יצרנים ותיקים.

חווית הטעינה הציבורית בישראל עדיין מתפתחת.

בעוד שמספר העמדות גדל, זמינותן, תקינותן וקצבי הטעינה בפועל יכולים להשתנות מאד.

קצב טעינה של 88 קילוואט מאפשר עצירות סבירות בנסיעות ארוכות, אך הוא אינו מהיר מספיק עבור מי שזקוק ל"דחיפה" מהירה של מאות קילומטרים בזמן קצר במיוחד.

בהשוואה לרכבים עם קצבי טעינה מהירים יותר, האטו 3 דורש יותר סבלנות בעמדות מהירות, מה שרלוונטי למי שנוסע נסיעות ארוכות בתדירות גבוהה ומתבסס על טעינה בדרך.

עבור רוב הנהגים שרוב הטעינה שלהם מתבצעת בבית או בעבודה, קצבי הטעינה של האטו 3 מספיקים בהחלט.

חווית נהיגה והתנהגות כביש: נוחות לפני הכל

אז איך ה-BYD Atto 3 מרגיש מאחורי ההגה?

הפוקוס המרכזי של האטו 3 הוא על נוחות נסיעה.

כיול המתלים מכוון לצד הרך, והוא מצליח לספוג היטב את רוב השיבושים והמהמורות בכבישים העירוניים הלא מושלמים של ישראל.

גם בכביש בינעירוני, הנסיעה לרוב נעימה ושלווה.

עם זאת, על גלים רצופים בכביש או במהירויות גבוהות מאד, ייתכנו רכינה קלה ותחושה מעט רכה מדי.

רמת בידוד הרעשים באטו 3 סבירה.

רעשי מנוע אינם קיימים כמובן, אך ישנם רעשי רוח במהירויות גבוהות ורעשי כביש בולטים יחסית, במיוחד על אספלט מחוספס.

זה לא רכב "שקט" כמו מכוניות פרימיום חשמליות, אבל הוא בהחלט שקט יותר מרוב רכבי הבנזין המקבילים.

מבחינת התנהגות דינמית, האטו 3 הוא לא רכב שמיועד לנהיגה ספורטיבית.

ההיגוי קל מדי וחסר משוב מהכביש, במיוחד במצב נהיגה רגיל.

בפניות חדות, יש זוויות גלגול מורגשות, מה שמעיד על הכיול הרך של המתלים.

אחיזת הכביש סבירה ובטוחה בנהיגה רגילה, אך הוא לא מזמין "לדחוף" אותו לקצה.

הבלמים לינארים למדי, ומערכת הרגנרציה (בלימת מנוע חשמלית שממירה אנרגיה בחזרה לסוללה) ניתנת לכיוונון בשני מצבים – חלש או חזק.

גם במצב החזק, היא אינה מאפשרת נהיגה בדוושה אחת כמו בחלק מהרכבים החשמליים האחרים, אלא רק מאטה את הרכב באופן מורגש יותר.

היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות טובה, והרכב מרגיש בטוח על האוטוסטרדה.

קלות התמרון בעיר מצוינת, בזכות רדיוס סיבוב טוב ותחושת היגוי קלה (שנוחה לחניה ונהיגה עירונית צפופה).

כפי שצוין קודם, היעדר גיר והעברת הילוכים קונבנציונליים תורם משמעותית לחווית הנהיגה החלקה והשקטה, במיוחד בפקקים או בתנועה עירונית.

בסך הכל, חווית הנהיגה באטו 3 מכוונת בבירור לנוחות ולפשטות.

זה רכב שנעים לנסוע בו יום יום, הוא מספק תחושה רגועה ושלווה ברוב תנאי הדרך, כל עוד לא מצפים ממנו להיות כלי ספורטיבי או מלהיב במיוחד להתנהגות כביש.

בטיחות ומערכות עזר לנהג: ציון 5 כוכבים עם "אבל" קטן

בטיחות היא אחד הפרמטרים החשובים ביותר בקניית רכב חדש, ורבים מחפשים מבדקי בטיחות או מבחני בטיחות כדי לקבל תמונת מצב.

ה-BYD Atto 3 עבר את מבחני הריסוק המחמירים של ארגון Euro NCAP וקיבל ציון מרבי של 5 כוכבים.

זהו הישג חשוב, ומעיד על רמה גבוהה של הגנה על הנוסעים במקרה של תאונה.

התוצאות בקטגוריות השונות היו טובות: הגנה טובה על מבוגרים, הגנה טובה על ילדים, הגנה טובה על הולכי רגל ורוכבי אופניים, וציון גבוה יחסית גם בקטגוריית מערכות העזר לנהג.

מבחינה מבנית, הרכב עושה שימוש בפלטפורמה חשמלית ייעודית וסוללת Blade Battery שאמורה לתרום גם היא לבטיחות.

אבל מעבר למבנה ולהגנה פאסיבית, חשוב מאד לבחון גם את המערכות האקטיביות – מערכות העזר לנהג (ADAS).

האטו 3 מגיע מאובזר בנדיבות במערכות ADAS כסטנדרט, לפחות ברמות הגימור המשווקות בישראל.

רשימת המערכות כוללת בדרך כלל בקרת שיוט אדפטיבית, בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי, סיוע אקטיבי לשמירה על נתיב הנסיעה (שמבצע תיקוני היגוי), התרעת תנועה חוצה מאחור, ניטור שטחים מת ועוד.

הצד החיובי הוא הכמות והזמינות של המערכות.

הצד הפחות חיובי הוא התפקוד שלהן בעולם האמיתי, ובפרט בתנאי הדרך ובסגנון הנהיגה בישראל.

בחלק מהמקרים, בקרת השיוט האדפטיבית יכולה להיות אגרסיבית מדי בבלימה או בהאצה.

מערכת שמירת הנתיב נוטה להיות פולשנית ולבצע תיקוני היגוי חדים או לא נעימים במקומות בהם הסימונים אינם ברורים, ולפעמים עלולה להעניק התרעות שווא.

תופעת "בלימות הפנטום" (בלימות פתאומיות ללא סיבה נראית לעין) דווחה בחלק מהמקרים, למרות שיתכן שעדכוני תוכנה עזרו לצמצם אותה.

חשוב לציין שתפקוד המערכות האלה משתפר לעיתים קרובות עם עדכוני תוכנה, ויצרנים סיניים עושים התקדמות מהירה בתחום זה.

אבל נכון לאפריל 2025, עדיין ייתכן שתצטרכו להתמודד עם מערכות עזר שלפעמים מתפקדות בצורה פחות חלקה ומעודנת לעומת יצרנים עם ניסיון ארוך יותר.

לסיכום נושא הבטיחות, הציון ב-Euro NCAP מעולה ומרגיע מאד.

האבזור במערכות ADAS עשיר, אך תפקודן דורש לעיתים סבלנות ואף ביטול של חלק מהמערכות על ידי הנהג אם הן פולשניות מדי עבורו.

מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל): כמה עולה התענוג החשמלי?

שאלה שהיא תמיד מרכזית בקניית רכב היא "כמה עולה?".

ה-BYD Atto 3 הגיע לישראל בתקופה של עליות מחירים כלליות, אך עדיין נחשב לרכב עם תמחור אטרקטיבי יחסית לקטגוריה שלו, במיוחד בהשוואה למתחרות "ותיקות" יותר.

טווח המחיר העדכני של ה-BYD Atto 3 בישראל (נכון לאפריל 2025) נע בדרך כלל בין אזור ה-160,000 ש"ח לבין אזור ה-175,000 ש"ח, תלוי ברמת הגימור והאם מדובר במבצעי מכירה כאלה ואחרים.

המחירון הרשמי מתפרסם על ידי היבואן ויכול להשתנות מעת לעת בהתאם למצב השוק, שערי המטבע ושינויי מס.

הדגם משווק בישראל בשתי רמות גימור עיקריות: Comfort ו-Design.

רמת הגימור Comfort נחשבת לבסיסית אך היא כאמור מאובזרת היטב וכוללת לרוב את רוב מערכות הבטיחות ומערכות הנוחות החשובות (מסך 12.8 אינץ', מושבים חשמליים/מחוממים, גג פנורמי ועוד).

רמת הגימור Design יקרה יותר בכמה אלפי שקלים ומוסיפה בדרך כלל את מסך המולטימדיה הגדול יותר (15.6 אינץ'), דלת תא מטען חשמלית, תאורת אווירה פנימית מורחבת ועוד פריטי אבזור קטנים.

ההבדל במחיר בין רמות הגימור מצדיק לרוב את התוספת באבזור עבור רבים מהקונים.

אחד היתרונות הגדולים של רכבים חשמליים הוא עלויות התחזוקה הנמוכות יחסית.

אין צורך בהחלפת שמן מנוע או מסננים רבים שיש ברכב בנזין, והבלאי על הבלמים נמוך יותר בזכות הבלימה הרגנרטיבית.

עלויות הטיפולים התקופתיים באטו 3 אמורות להיות נמוכות יותר לאורך זמן בהשוואה לרכב בנזין מקביל.

סוגיית תקלות ובעיות היא תמיד רלוונטית ברכב חדש יחסית לשוק, במיוחד כשהוא מגיע מיצרן חדש יחסית.

דיווחים על תקלות באטו 3 היו מגוונים; חלקם נוגעים לבעיות תוכנה במערכות המולטימדיה או ADAS (שחלקן נפתרו בעדכונים), ואחרים לבעיות קטנות יותר.

כמו בכל רכב, ייתכנו בעיות ספציפיות.

כאן נכנסת לתמונה האחריות.

האחריות הסטנדרטית על הרכב המלא ב-BYD Atto 3 עומדת על 4 שנים או 100,000 ק"מ (המוקדם מביניהם).

על הסוללה, האחריות ארוכה יותר וסטנדרטית לרכבים חשמליים: 8 שנים או 160,000 ק"מ (המוקדם מביניהם), כאשר האחריות מכסה ירידה של הקיבולת מתחת לאחוז מסוים (לרוב 70%).

תנאי אחריות אלה נותנים שקט יחסי לרוכשים, במיוחד בנוגע למרכיב היקר ביותר ברכב – הסוללה.

שווי השימוש של הרכב הוא נושא שמתבהר רק לאחר מספר שנים בשוק המשומשות.

התפוצה הרחבה של האטו 3 יכולה להיות יתרון מבחינת ביקוש בשוק המשומשות, אך גם חיסרון מבחינת היצע גדול שעלול להוריד את מחירי המחירון.

נכון לאפריל 2025, מוקדם עדיין לקבוע בוודאות כיצד ישמור האטו 3 על שוויו בהשוואה למתחרים.

יתרונות: למה כדאי לשקול BYD Atto 3?

  • תמחור אטרקטיבי יחסית (בעת ההשקה ולאחריה):
    האטו 3 הציע תמורה טובה לכסף, במיוחד בהשוואה לחלק מהמתחרות הוותיקות בקטגוריית הקרוסאוברים החשמליים, מה שהפך אותו לנגיש לחלק גדול יותר מהציבור. המחיר ההתחלתי שלו היה תחרותי מאד, גם אם עלה מעט מאז.
  • אבזור עשיר:
    גם ברמת הגימור הבסיסית, האטו 3 מגיע עם רשימת אבזור נוחות ובטיחות ארוכה ומרשימה שחלק מהמתחרות מציעות רק בגרסאות יקרות יותר. זה כולל מערכות ADAS, מושבים מחוממים/חשמליים, גג פנורמי ועוד.
  • מרווח פנימי טוב:
    במיוחד מרווח הרגליים בשורה האחורית מפתיע לטובה, בזכות בסיס גלגלים נדיב. זה הופך אותו למתאים יותר למשפחות ולנסיעה עם מבוגרים מאחור בהשוואה לחלק מהקרוסאוברים הקומפקטיים האחרים.
  • נוחות נסיעה:
    כיול המתלים הרך מכוון לנוחות ומצליח לספוג היטב את רוב מפגעי הכביש, מה שתורם לחווית נסיעה נעימה ורגועה ביום יום ובתוך העיר.
  • ביצועים מספקים לשימוש יומיומי:
    ההספק והמומנט של המנוע החשמלי מספקים זריזות טובה בתאוצות והשתלבות קלה בתנועה, מה שהופך את הנהיגה העירונית והבינעירונית ליעילה ונטולת מאמץ. היעדר גיר או הילוכים תורם לתחושה חלקה.
  • סוללת Blade Battery עם אחריות ארוכה:
    טכנולוגיית הסוללה של BYD מבטיחה בטיחות ועמידות גבוהה יחסית, והאחריות של 8 שנים או 160,000 ק"מ על הסוללה מעניקה שקט נפשי משמעותי בנוגע לעלות החלק היקר ביותר ברכב.

חסרונות: על מה תצטרכו לוותר?

  • קצב טעינת DC מהירה מוגבל יחסית:
    קצב מקסימלי של 88 קילוואט אינו מהיר במיוחד בהשוואה לרכבים חשמליים חדשים יותר בקטגוריות דומות או אפילו נמוכות יותר. זה יכול להשפיע על זמני הטעינה בנסיעות ארוכות המצריכות עצירה בעמדות מהירות.
  • תפקוד מערכות עזר לנהג (ADAS) דורש ליטוש:
    למרות שהאבזור עשיר, התפקוד בפועל של מערכות כמו בקרת שיוט אדפטיבית ושמירת נתיב יכול להיות פולשני או לא חלק מספיק, ונדרשת לעיתים התערבות של הנהג. דיווחים על "בלימות פנטום" אם כי יתכן שצומצמו בעדכונים.
  • איכות חומרים והרכבה (בחלקים מסוימים):
    בעוד שיש אזורים עם חומרים נעימים, בחלקים התחתונים של תא הנוסעים יש שימוש בפלסטיק קשיח שמרגיש פחות יוקרתי. איכות ההרכבה סבירה אך לא תמיד ברמה של מתחרות ותיקות יותר.
  • עיצוב פנים מקורי… מדי?
    עיצוב ה"Gym Concept" הוא עניין של טעם אישי. חלק יאהבו את המקוריות, אחרים ימצאו אותו מוזר מדי או ילדותי. הנדסת האנוש בחלק מהפקדים הדיגיטליים (שולטים על ידי המסך) פחות נוחה מתפעול פיזי.
  • התנהגות כביש לא ספורטיבית:
    הכיול הרך לנוחות בא על חשבון ההתנהגות הדינמית. הרכב רוכן בפניות, ההיגוי קל וחסר תקשורת, ואינו מזמין לנהיגה מהירה או דינמית.

ה-BYD Atto 3 בהשוואה למתחרים: קרב החשמליות הסיניות והאחרות

כשה-BYD Atto 3 הגיע לישראל, הוא נכנס ראש בראש בקטגוריה הכי לוהטת והכי תחרותית שיש כיום: קרוסאוברים חשמליים קומפקטיים.

המתחרה הישירה והמאתגרת ביותר שלו היא ג'ילי ג'יאומטרי C (Geely Geometry C).

שתי המכוניות סיניות, שתי הן קרוסאוברים חשמליים, ושתי הן הגיעו עם הבטחה לתמורה גבוהה למחיר.

בהשוואה לג'יאומטרי C, האטו 3 מציע בסיס גלגלים ארוך יותר שמתורגם למרווח רגליים עדיף מאחור.

העיצוב הפנימי באטו 3 מקורי ו"פרוע" יותר לעומת העיצוב המינימליסטי והשגרתי (אם כי האיכותי) יותר של הג'יאומטרי C.

לג'יאומטרי C יש יתרון בגרסת הטווח הארוך שמציעה נתון WLTP גבוה יותר (460 ק"מ לעומת 420 ק"מ באטו 3 הסטנדרטי), וקצב טעינת DC מהירה דומה או מעט טוב יותר בחלק מהמקרים.

מערכות ה-ADAS בשני הרכבים עדיין דורשות ליטוש בהשוואה למערכות של יצרנים אירופאים או יפנים ותיקים, וקשה להצביע על יתרון ברור לאחד מהם בתחום זה.

רמת הגימור והאבזור בדרך כלל נדיבה בשניהם, אך האטו 3 אולי מרגיש קצת יותר "גימיקי" עם המסך המסתובב והעיצוב הפנימי הלא שגרתי.

מול יונדאי קונה אלקטריק (Hyundai Kona Electric), האטו 3 מציע לרוב מחיר התחלתי נמוך יותר (אם כי הפערים משתנים), מרווח פנימי עדיף, במיוחד מאחור, ופלטפורמה חשמלית ייעודית (הקונה מבוסס על פלטפורמת בנזין מוסבת).

הקונה אלקטריק, לעומת זאת, נהנה ממוניטין ארוך יותר בשוק, תפקוד לרוב מעודן יותר של מערכות ה-ADAS (אם כי גם בו היו תקלות ותלונות), ורשת שירות ותיקה יותר.

יחידות ההנעה דומות מבחינת הספק וטווח בגרסאות המקבילות.

מתחרה נוספת היא MG ZS EV, שלרוב ממוקמת כרכב זול יותר ועם טווח נסיעה קצר יותר מהאטו 3 ומהג'יאומטרי C ברוב הגרסאות המשווקות.

ה-MG מציע תמורה טובה למחיר כ"רכב חשמלי ראשון" בסיסי יחסית, אך פחות מרווח, פחות מאובזר (לרוב) ועם טכנולוגיה מעט מיושנת יותר בהשוואה לאטו 3.

בהשוואה כוללת, ה-BYD Atto 3 ממוצב היטב מול המתחרות שלו.

הוא מציע חבילה מאוזנת של מחיר, אבזור ומרווח פנימי, ועם סוללת Blade Battery הייחודית ואחריות ארוכה.

חסרונותיו העיקריים הם קצב טעינה מהירה לא מבריק ותפקוד ADAS הדורש שיפור.

ההחלטה בהשוואה למתחרים תלויה בסדרי העדיפויות של כל קונה – האם מרווח פנימי ואבזור חשובים יותר מקצב טעינה, והאם אתם מוכנים לקבל את האופי הייחודי (ולפעמים המוזר) של העיצוב והטכנולוגיה הסינית החדשה.

סיכום ומסקנות (פסק דין): האם כדאי לקנות BYD Atto 3?

ה-BYD Atto 3 אינו רק עוד רכב חשמלי בשוק; הוא סמל לכניסה המאסיבית והמוצלחת של יצרנים סיניים לישראל.

הוא הגיע עם הבטחה לתמורה מצוינת למחיר, עיצוב מודרני (לפחות מבחוץ), ותא נוסעים שונה מכל מה שהכרנו.

סקירה זו הראתה שההבטחה ברובה מקוימת.

האטו 3 מציע חבילה שלמה ומושכת: תג מחיר תחרותי, אבזור נדיב במיוחד, מרווח פנימי מפתיע לטובה שהופך אותו למשפחתי שימושי, נוחות נסיעה טובה ליום יום, וביצועים חשמליים מספקים.

אחריות ארוכה, במיוחד על הסוללה, מוסיפה שקט נפשי.

אבל הוא לא מושלם, וחשוב לזכור את הפשרות.

קצב הטעינה המהירה אינו מהגבוהים, מה שעלול להיות מגבלה למי שנוסע נסיעות ארוכות תדירות.

תפקוד מערכות ה-ADAS, למרות שהן קיימות, עדיין אינו חלק ומעודן כמו ברכבים של יצרנים ותיקים יותר, וזהו נושא קריטי בהיבט הבטיחות האקטיבית.

עיצוב הפנים המקורי הוא עניין של טעם אישי, ואיכות החומרים וההרכבה בחלקים מסוימים פחות מרשימה.

בהשוואה למתחרים כמו ג'ילי ג'יאומטרי C, האטו 3 מציע מרווח אחורי טוב יותר ואופי ייחודי, בעוד שהג'יאומטרי C עשוי להציע טווח מעט ארוך יותר (בגרסה הרלוונטית) ותא נוסעים "נורמלי" יותר.

מול יונדאי קונה אלקטריק, האטו 3 זול יותר ומרווח יותר, בעוד הקונה נהנה ממוניטין מוכח יותר ותפקוד ADAS לרוב טוב יותר.

אז האם כדאי לקנות BYD Atto 3? התשובה תלויה בכם ובעדיפויות שלכם.

האטו 3 מתאים במיוחד ל:

משפחות צעירות או זוגות שמחפשים את הרכב החשמלי הראשון שלהם.

מי שמתעדף מרווח פנימי, אבזור עשיר ותג מחיר תחרותי יחסית.

מי שרוב נסיעותיו הן עירוניות ובינעירוניות קצרות-בינוניות ויש לו אפשרות טעינה בבית או בעבודה.

מי שמוכן לקבל את הייחודיות (ולעיתים מוזרויות קטנות) של רכב שמגיע מיצרן חדש בשוק העולמי.

האטו 3 פחות מתאים ל:

נהגים שנוסעים נסיעות ארוכות מאד בתדירות גבוהה ומתבססים על טעינה מהירה בדרך.

מי שמחפש התנהגות כביש דינמית וספורטיבית.

מי שרגיש במיוחד לאיכות חומרים וגימור או לא אוהב עיצוב פנים "צעקני" ובלתי שגרתי.

מי שמצפה למערכות עזר לנהג מושלמות וחלקות לחלוטין.

בסופו של דבר, ה-BYD Atto 3 הוא קרוסאובר חשמלי משפחתי מוצלח מאד, שהצליח בצדק לכבוש את השוק הישראלי.

הוא מציע חבילה שקשה להתעלם ממנה בטווח המחיר שלו.

אם אתם מחפשים רכב חשמלי פרקטי, מאובזר היטב ונעים לנהיגה ביום יום, ומוכנים להתפשר על קצב הטעינה המהירה ועל התפקוד של מערכות ה-ADAS (שכאמור עשוי להשתפר), ה-BYD Atto 3 הוא בהחלט אופציה שכדאי לבחון ברצינות רבה.

לפני קבלת ההחלטה הסופית, מומלץ לבצע נסיעת מבחן מקיפה, להשוות הצעות מחיר עדכניות (לבדוק כמה עולה בפועל), ולקרוא חוות דעת גולשים ספציפיות לשוק הישראלי.

הזמנת ביובית דילוג לתוכן